Experimenteel debuut voor multi-instrumentalist Daniel Brandt

2017-04-09 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic
7,5

Daniel Brandt - Eternal Something

Daniel Brandt is niet een geheel onbekende. Hij maakt deel uit van het Brandt Brauer Frick ensemble die in het verleden al voor de nodige muzikale experimenten zorgden. Zo plaatsten ze ooit onder meer schroeven en rubbers in de piano en trommelen ze urenlang op verschillende onderdelen van verschillende instrument. Het resultaat is soms verbluffend en tart menig verstandsvermogen. Nu is daar die eerste soloplaat met de titel Eternal Something.

Label : Erased Tapes

Brandt bespeelt vrijwel alle instrumenten zelf
Het nieuwste geesteskind van medeoprichter Daniel Brandt heet Eternal Something en met dit instrumentale werk zoekt hij weer de nodige muzikale grenzen op. Oorspronkelijk was het de bedoeling om alleen bekkens als slaginstrument te gebruiken. Uiteindelijk, tijdens het componeren en experimenteren stapte hij van dit conceptuele idee af en voegde het ene instrument na het andere toe en moesten er soms sessiemuzikanten aan te pas komen wanneer hij het idee had dat juist dát instrument een meerwaarde had maar hij de kunst van het zelf bespelen niet machtig is.

Mooie soundscapes
Eternal Something bestaat uit 8 nummers die allemaal hun eigen kenmerken hebben maar samen wél één geheel vormen. Opener ‘Chapparel Masa’ krijgt door de repeterende gitaarakkoorden een hypnotiserend karakter en gaandeweg wordt het nummer om dit gitaarriff uitgebouwd. ‘FSG’ kent een opening van ondefinieerbare synths die in je koptelefoon van rechts naar links transporteren maar Brandt weet je dan toch weer te verrassen met blazers. Bijzonder sfeervol en met een mooie soundscape is de track ‘Turn Over’ en bij ‘Kale Me’ wordt de nadruk door Brandt vooral op de percussie gelegd. Titelsong Éternal Somethng is een gecompliceerd muziekstuk van ruim zes minuten waarin de Duitser ook weer zijn muzikale creativiteit de vrije loop laat.

Een album dat waarschijnlijk niet door een erg breed publiek gewaardeerd kan en zal worden, daarvoor is het niet toegankelijk genoeg. Het zijn vaak wat gecompliceerde muziekstukken die van een rijk instrumentarium voorzien zijn. Toch is het wel een coherent geheel en zijn het vaak de subtiele details rond het instrument dat de basis vormt die sfeerbepalend zijn. Origineel, muzikaal en ieder geval interessant genoeg om een aantal luisterbeurten aan te besteden waardoor de waardering groeit. Verder is de creativiteit ook in de vormgeving en het artwork terug te vinden. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic