tweede EP van Schotse singer/songwriter Daniel Docherty

2018-02-17 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Daniel Docherty - Life Is What You Make Of It (EP)

De schot Daniel Docherty heeft zich inmiddels onttrokken van het bestaan als straatmuzikant. Waar hij voorheen in Glasgow op de spreekwoordelijke hoek van de straat liedjes stond te zingen en zich begeleidde met gitaar en zijn benen als drums gebruikte, is hij inmiddels een graag geziene gast in concertzalen.

Label : PIAS

2 Meter Sessies
Nadat de goedlachse Docherty in 2016 op Eurosonic stond ging het snel. Hij tekende een platencontract bij PIAS en stond vervolgens in een vol Carré. Ook is hij al te gast geweest bij Jan Douwe Kroeske om een 2-Meter sessie op te nemen. Toch vind hij muziek maken op straat nog steeds erg leuk; “In elke nieuwe stad waar ik kom wil ik meteen de straat op, dit is de perfecte manier om mijn nieuwe liedjes te schrijven en ze meteen uit te proberen”. Deze week was daar de release van zijn tweede EP met de titel Life Is What You Make Of It.

Virtuoos gitaarspel
De EP bevat zes nummers waarvan het “centrale” nummer ‘Hold Me’ en ‘The Wheater’ in twee versies te beluisteren zijn. Opvallend natuurlijk is het virtuoze gitaarspel van deze Schotse troubadour die werkelijk de gehele gitaar gebruikt. De nummers zijn (semi)-akoestisch waarbij naast de akoestische gitaar ook piano, drums en wat strijkers te horen zijn. Docherty bewijst mooie, introverte en gevoelige liedjes te kunnen schrijven en ook nog over een zeer aangenaam stemgeluid te beschikken. ‘The Weather’ is erg sterk in de opbouw maar titelsong ‘Life Is What You Make Of It’ is werkelijk prachtig met Docherty op de akoestische gitaar. Een innemend klein nummer dat toch de ruimte volledig vult.

Het is natuurlijk een genre waar ontzettend veel artiesten proberen een plekje te veroveren. Toch laat Docherty op deze tweede EP Life Is What You Make Of It horen over een meer dan bovengemiddeld talent te beschikken. Al luisterend naar de vier prachtige songs kun je niet anders concluderen dat de tijd rijp is voor een volwaardig album. Tot die tijd moeten we het even met deze EP doen. Veel luisterplezier.

Daniel Docherty live:
28 februari : Doornroosje, Nijmegen
01 maart : Oosterpoort, Groningen