2016-09-14 07:00:00 • 10 min lezen

Danny Vera - The Outsider

Danny Vera – The Outsider Label: Excelsior Eindoordeel: 8,5

De Zeeuwse zanger Danny Vera uit Middelburg kennen de meeste mensen van het voetbal programma Voetbal Inside, waar hij met zijn band de muzikale omlijsting doet. Het gevolg is dat hij hierdoor in een plek wordt gezet dat altijd met dit programma gelinkt is.

Toch weet Vera met zijn cowboy rock and roll nu weer een prachtig album uit te brengen. “Outsider” is dan wel een geplaatste titel. Vanaf het eerste nummer “Ghost” weet Vera direct met een spannend en catchy sound de aandacht te pakken, wat hij vast weet te houden gedurende het gehele album. De songs zijn lekker uptempo, beetje garage rock en herkenbaar country-rock and roll. Soms wat stevig van aard met “I’ve Been Around” met heerlijke blazers en soms wat zoet als een cowboy met mondharmonica die zijn verontschuldigingen aan zijn liefde openbaar maakt. Deze cowboy sound past bij Douwe Bob zijn country plaat. Het is dan ook niet vreemd dat de heren elkaar bij DWDD snel hadden gevonden. Het resulteert in een puur country nummer “Loving Her Again”. Wanneer de strijkers hun intrede doen bij het meeslepende “Where the Palm Trees Grow” is het album voor mij helemaal af.

Met een "Once Upon a Time" intro start Vera het titelnummer dat uitmond in een heerlijk nummer waar hij zijn persoonlijke aard laat zien. Vera weet met dit album zichzelf te overtreffen en menig iemand prettig te verrassen.

Danny Vera is de komende tijd te zien in Nederland 8 oktober Fluor te Amersfoort 13 oktober Mezz te Breda (uitverkocht) 15 oktober Grenswerk te Venlo 20 oktober De Wijer te Boxmeer (solo) 22 oktober Hedon te Zwolle 29 oktober ’t Paard van Troje te Den Haag 5 november Gebouw T te Bergen op Zoom 10 november Metropool te Hengelo 17 november TivoliVredenburg te Utrecht 26 november Muziekgieterij te Maastricht 1 december Doornroosje te Deventer 8 december Effenaar te Eindhoven 10 december Oosterpoort te Groningen (uitverkocht)