2016-10-14 07:00:00 • 3 min lezen

Dans Dans - Sand

Dans Dans – Sand Label: Unday rec. Eindoordeel: 7,5 Dans Dans is een Belgische muziekcollectief met Bert Dockx (Flying Horseman), Steven Cassiers (DAAU & Dez Mona) en Frederic Jacques ( Mark Lanegan). De eigenzinnige muzikale invalshoek geeft de heren vrijheid om te experimenteren zonder dat het ver buiten de kaders gaat. Vanaf het titelloze debuutalbum weet het jazz trio een adembenemende vorm van jazz te maken. Subtiel en fragiel zoekt men naar de balans tussen gitaar en bas invulling met de drums als een licht ondersteunende factor die zich vooral op het accent van de andere heren focust. Daar waar in bijna 10 minuten duren de openingsnummer “TV Dreams” de gitaar aanzwengelt wordt de basis vast gehouden en wanneer de gitaar de rust zoekt verander de drums tot een drijvende kracht. Met “Feline” krijgt de bas de ruimte om de spanning in het nummer te brengen. Het samenspel tussen drums en gitaar is hier uitermate boeiend. Zoals de stilte en menselijke poses langzaam veranderen in de sport van Thai Chi is dit terug te brengen in het nummer “Chi Mai”. Rustgevende stilte en langzaam tot verandering komend vergt veel inspanning om dit te kunnen volhouden. Het is een terugkerend thema binnen het album “Sand”, een andere wijze van de dans dat gepaard gaat met de invulling van de stiltes binnen de muziek dan muziek als opvulling van de stilte. Tussen alle Engelstalige instrumentale songs als “Close Your Eyes” en “Thieves” vinden we “Vluchtheuvel”, waar het tempo wordt verhoogd tot de snelheid waarbij je op een snelweg de streepjes op de weg voorbij ziet flitsten totdat… Met “Sand” weten de heren zich weer op eigenzinnige wijze te vertolken waardoor men de opwachting op het North Sea Jazz of Cactursfestival weer kan opmaken.