Dans Dans - Zink

Label : Unday Records

2021-04-26 07:00:00 • 3 min lezen

Instrumentaal / Jazz / Progrock
8

Dans Dans - Zink

De gelegenheidsformatie Dans Dans is terug met hun vijfde album, Zink. Het trio, dat bestaat uit drie zeer talentvolle Belgische muzikanten, is na een afwezigheid van vijf jaar terug. Deze drie uiterst productieve, creatieve én actieve muzikanten zijn gitarist Bert Dockx (Flying Horseman), bassist Fred Jacques (Lyenn, Lanegan band) en drummer Steven Cassiers (Dez Mona, DAAU).

Diverse mengvormen
Ze hadden er dus vijf jaar voor nodig. Na hun laatste album Sand werd in goed overleg besloten om de focus even te verleggen op solo- en andere projecten en toen kwam ook nog Covid. Toch lukte het de heren de eerder ingeslagen weg weer te vinden en in de DAFT-studio’s is dit nieuwe album tot stand gekomen. Wederom loopt het over van creativiteit én muzikaliteit en krijgen we een meer dan indringende en fascinerende cocktail van verschillende muziekstijlen voorgeschoteld; van progrock, via psychedelische stukken, “spacey”-rock” naar Jazz-Noir en dan noemen we nog niet alle mengvormen die de heren voorbij laten komen.

Elke uitvoering is uniek
Zoals bekend is een album van Dans Dans altijd een verrassing, een soort van instrumentale ontdekkingsreis in steeds een nieuwe wereld. ‘Cinder Bay’ is de bij aanvang wat dromerige opener met mooi gitaarwerk van Dockx maar ook hier wordt het lontje gaandeweg aangestoken. Ook de eerder uitgebrachte single ‘Naiad’ begint heel rustig en subtiel maar ook hier ontbrandt het heilige vuur en de laatste minuten vormen een ongekende climax. Zo blijft de band experimenteren en krijgt je het gevoel dat elk nummer bij elke uitvoering een uniek exemplaar moet en zal zijn; zo complex zijn de melodielijnen. ‘Blue Silver’, en het door exotische drums vormgegeven ‘Anemone’ zijn hier mooie voorbeelden van, maar ook het wat rustigere ‘Sleeper’ is met zijn diverse laagjes en het intrigerende samenspel van de drie heren een pareltje.

Uitgesponnen nummers
Het trio loopt niet weg voor de uitdaging en levert met regelmaat lange, uitgesponnen stukken af die totaal anders klinken maar vooral voelen. Luister maar eens naar het ruim zeven minuten durende ‘Shell Star’ dat met een pulserende bas een soort hypnotiserend karakter krijgt. Na een kleine vier minuten is de betovering weg en na een soort van kunstmatige en door samples ingegeven kortsluiting is het Dockx die met zijn gitaar het laatste woord heeft waarna het nummer prachtig tot een einde wordt gebracht. Ook het ruim negen minuten durende ‘Ravine’ is een prachtig resultaat van het samenspel van deze drie bijzondere muzikanten waarbij we gedurende het nummer tussen diverse muziekstijlen laveren; van een jazz-achtig openingsdeel via een progrock middenstuk met vlammend gitaarspel van Dockx naar die eindfase waar Jacques op bas de richting bepaald. En overal en altijd is daar Cassiers die voor de solide basis met zijn drums zorgt.

Zink is een logisch vervolg van Sand uit 2016 en samen met producer Christine Verschorren heeft dit trio weer een ongekend intrigerend album afgeleverd. Soms wat ingetogen maar toch ook vaak met een muur van geluid. Dockx omschreef het album laatst in een interview als volgt: “This is no fusion, no rock or jazz or ambient. This is the sound of the searching, intuitive human; of a timeless, mysterious dream; of the heart, the gut and the soul,”. Geen speld tussen te krijgen. Veel luisterplezier.

Instrumentaal / Jazz / Progrock