Ijzersterk derde album While I Was Asleep van Darling West

2018-02-22 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Pop
8

Darling West - While I Was Asleep

Darling West is voor insiders van country en Americana geen onbekende. Dit Noorse trio, bestaande uit Mari Sandvær Kreken, echtgenoot Tor Egil Kreken en Kjetil Steensnæs timmert al enkele jaren behoorlijk succesvol aan de weg en is ’s-lands grenzen al ruimschoots ontgroeid. Deze week was daar de release van hun derde album While I Was Asleep.

Label : Ja. Jansen Records / PIAS

Derde album
Na het uitbrengen van hun tweede album Vinyl And A Heartache in 2016 kwam de carrière van dit trio als het ware in een stroomversnelling. Ze stonden op de setlist van diverse festivals zoals het Americana Fest in Nashville en het SXSW-festival in Austin en hadden een notering in de “Top 100 US Country Charts”. Ook tourden ze als voorprogramma mee met namen als Sam Outlaw en Lucinda Williams, één van de allergrootste namen in dit genre. Tussendoor werd er druk gewerkt aan nieuw materiaal waarbij wederom de nadruk ligt op Country en Americana. Mari en Tor Kreken zijn de songwriters van de band en ook op hun derde album brengt de band wederom knappe Countryfolk met ook weer die Americana-invloeden.

Muzikaal snijvlak met Fleetwood Mac
Opener ‘After My Time’ is waarschijnlijk meteen één van de beste tracks van dit album. De mondharmonica is heerlijk prominent aanwezig en de banjo zorgt voor het extra karakter. Voeg daarbij het kraakheldere stemgeluid van Mari dat weer wordt versterkt door de harmonieuze samenzang met Ro en Kjetil en het eindresultaat is een olijk klinkend nummer dat bij het lezen van de songteksten (“Now it’s time to go/And I ain’t coming back”) een wat donkerder randje blijkt te hebben. Vervolgens is naar het mystieke ‘Rolling On’ dat vooral gekenmerkt wordt door de harmonieuze samenzang van Mari en Tor en fingerpicking-gitaarspel. Dat je al luisterend bij bepaalde nummers overeenkomsten op het muzikale snijvlak hoort van Mac hoort zou zo maar kunnen.

Een Noorse “outlaw” die in de 18e eeuw op de vlucht was
Zo levert Darling West een gevarieerd album af waardoor de mogelijkheid bestaat dat bepaalde nummers je als luisteraar meer of minder aanspreken. Het toegankelijke ‘Loneliness’ is misschien wat makkelijk in het country-genre te plaatsen door instrumenten als banjo, Pedal-steel en dobro. Daarentegen hebben nummers als ‘Better Than Gold’ en titelsong ‘While I Was Asleep’ simpelweg wat meer body en karakter. Het rustige ‘Ballad Of An Outlaw’, een nummer waarin de Noorse formatie het verhaal verteld over outlaw Elvind Fredlaus die in de achttiende eeuw jarenlang op de vlucht was voor toenmalige rechtshandhavers. Misschien dat de vergelijking met Jesse James hier opgaat. Afsluiter en semi-akoestische track ‘How I Wish’ heeft ook weer de internationale allure waardoor je kunt horen dat de band inmiddels de nodige ervaring heeft opgedaan.

Het is lang geen geheim dat Scandinavische acts het goed doen. Een Noorse act die inmiddels een plaatsje heeft veroverd binnen de Country- en Americana-scene is toch wel minder voor de hand liggend. De tien tracks zijn meer dan toegankelijk, voorzien van mooie melodielijnen, volledig in balans en het album is lekker gevarieerd. Enige puntje van kritiek zou kunnen zijn dat de sfeer op het album nog nét wat broeieriger zou mogen zijn met een iets rauwer randje. Veel luisterplezier

Country / Folk / Pop