Dave - We're All Alone In This Together

Label : Universal

2021-08-20 07:00:00 • 3 min lezen

Hiphop
8,5

Dave - We’re All Alone In This Together

De 23-jarige Dave leverde twee jaar geleden met PSYCHODRAMA een indrukwekkend debuutalbum af waarmee hij meteen doordrong tot de crème-de-la-crème binnen de Hip-Hop wereld. Het heeft even geduurd maar met We’re All Alone In This Together is daar nu eindelijk die opvolger waarvoor de verwachtingen hoog gespannen zijn.

Maatschappelijk vraagstukken
Het album opent met 'We're All Alone' met het geluid dat we kennen bij het aftellen van een zwart-wit film. Vervolgens is daar een spookachtige stem op de achtergrond voordat de Brit op een beat los barst om ons meteen in zijn eigen wereld mee te nemen (‘I knew that my life was a film/From when I had to share a bed with my mum and I was pissin’ myself’). Halverwege verdwijnt de beat en wordt Dave alleen door een piano begeleidt. Het resultaat is verbluffend en ongelofelijk effectief want omdat zijn teksten zo nadrukkelijk klinken word je als het ware in zijn wereld meegezogen. Het grote verschil met zijn debuut PSYCHODRAMA is dat de Brit met Nigeriaanse roots hier niet alleen aan zelfreflectie doet maar ook maatschappelijke vraagstukken durft aan te roeren zoals criminaliteit, immigratie, misbruik, liefde en problemen binnen relaties. Naast sterke tracks als ‘Verdansk’, ‘In The Fire’ en ‘Twenty To One’ komen we ook een diversiteit aan samenwerkingen tegen zoals bij de al eerder uitgebrachte single ‘Clash’ waar we naast Dave de rapper Stormzy horen. Mooi is het dat hij zo bepalend kan zijn met de sfeer want op nummers als ‘System’ (ft. Wizkid) en ‘Lazarus’ (ft. Boj) veranderd de klankleur van boos en urgent naar een aangename groove met Afrikaanse invloeden.

Persoonlijk drama
Ondanks al die genoemde pareltjes noemen we toch twee hoogtepunten; ‘Three Rivers’ wordt voortgedreven op een haast klassiek stuk maar het meest indrukwekkende nummer is absoluut ‘Heart Attack’, een bijna 10-minuten durend betoog over misstanden dat ook een licht-klassieke melodie als basis kent. Dave raast op dit nummer als het ware door met zijn teksten, ook op momenten dat er geen muzikale omlijsting is en je hoort hem af en toe naar adem happen omdat hij zijn verhaal wil blijven vertellen en de urgentie absoluut over wil brengen. Het nummer begint met het geluid van sirenes en eindigt met een geluidsopname van zijn moeder die in huilen uitbarst als ze aan de tijd terug denkt dat ze op de vlucht was. (“I didn't have anybody, nobody was ready to help me / You was six weeks old, this is when we left from Africa / I was on the streets for three years / Nobody let me eat, nobody in this nation”). Dave groeide op in Zuid Londen waar zijn moeder moeite had om de touwtjes aan elkaar te knopen en hij zag zijn beide broers afglijden. Met ‘Heart Attack’

De diepere betekenis van dit album zal na elke luisterbeurt duidelijk worden. Daar waar teksten vaak ondersneeuwen in de beats en de melodie daar zorgt de Brit duidelijk voor het tegendeel. Zijn heldere uitspraak, met Brits dialect, is soms kalm en dan weer urgent maar zijn teksten zijn in deze productie altijd duidelijk verstaanbaar. En juist dat is de kracht van het album en zorgt dat je zijn verhalen als het ware absorbeert. We’re All Alone In This Together is een indrukwekkend tweede album geworden. Veel luisterplezier.

Hiphop