2014-08-10 07:00:00 • 4 min lezen

David Gray - Mutineers

David Gray – Mutineers Label: V2/Kobalt Eindoordeel: 8

De Britse singer songwriter David Gray verraste in 1998 met het album White Ladder. Het resulteerde in een hitje “Babylon”. Het ingetogen en intieme geluid heeft hij in de latere jaren niet meer kunnen evenaren. De 16 jaar die er volgen, bracht David uiteindelijk maar 4 album uit en dit is de 5de, maar met het album “Mutineers” komt David weer dicht bij het resultaat van zijn succesalbum.

Het titelnummer klinkt fris en helder en is catchy genoeg voor een nieuwe hit, dat hem weer even in de spotlight mag zetten. Het is zeker een goede muzikant die weet hoe er mooie liedjes worden gemaakt. Dat heeft hij met die tussenliggende albums zeker laten horen. Het probleem lag dat het vooral terug vallen is op een eerder concept. Samen met producer Andy Barlow van Lamb heeft Gray gedacht, dit moet anders. Met “Beautiful Agony” is het zeker gelukt. De spanning van de gitaar met toetsen en de kwetsbare stem van Gray geeft dit een mooi popsong dat ook de potentie heeft om als hit te scoren. Andy Barlow is naast producer ook als toetsenist/ programmer te horen.

De kleine liedjes die uitgewerkt worden tot juweeltjes is voor David Gray geen probleem. “Last Summer” , “Snow in Vegas” en Birds Of The High Arctic”zijn enkele songs die gerust het embleem juweeltje mag dragen. Hierdoor is het album al de moeite waard om aan te schaffen. Hoewel hij soms als “folkzanger” wordt bestempeld, is het meer een troubadoer met mooie popliedjes. Met dit “rebels” album is het te hopen dat hij terugkeert op het succesvolle podium waar zich de Passenger George Ezra en Ed Sheeran zich tegenwoordig ook bevinden. Voor de liefhebbers van dit genre zal dit zeker geen miskoop zijn.

Er is van dit album ook een deluxe versie van 3 cds met 15 extra live songs !!