2020-01-13 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8,5

David Keenan - A Beginner's Guide To Bravery

De uit Dundalk, Ierland, afkomstige singer/songwriter David Keenan levert met A Beginners’s Guid To Bravery een verrassend volwassen debuutalbum af.

Vruchtbare bodem
Als je in een stad als Dublin door de straten loopt zie en hoor je overal muzikanten in de straten die op een meer dan gemiddeld niveau voor een appel en een ei hun liedjes aan het winkelende en voorbij gaande publiek ten gehore brengen. Gezegend met een dosis talent om liedjes en teksten te schrijven én een aantrekkelijke stem werkt de Keenan al enkele jaren zin muziekcarrière. Inmiddels heeft hij enkele EP’s uitgebracht, stond op aansprekende festivals en mocht diverse voorprogramma’s verzorgen zoals dat va Nick Flannery. Met A Beginner’s Guide To Bravery is zijn debuut een feit.

Ontwapenend
In de akoestische opener ‘James Dean’ gebruikt hij de naam van deze legendarische filmheld als personage voor een medewerker van de Spoorwegen die gewoon op zoek is naar een rustig bestaan. De Ierse tongval van Keenan is eigenlijk wel charmant en ontwapenend waarbij Keenan zich zelf op dit ingetogen nummer op gitaar ondersteunt. (“I had a dream that James Dean was alive and well today, looking for the quiet life, working for Irish Rail”). Vervolgens weet de Ier met de single ‘Unholy Ghosts’ de vaart erin te krijgen en dit met strijkers doorspekte nummer geeft je als luisteraar een aangenaam warm gevoel met wat traditionele Ierse nuances. De veelzijdigheid van de talentvolle singer/songwriter wordt verder duidelijk met ‘Altar Wine’, dat een soort van onderhuidse intensiteit in zich heeft die op het einde met een schreeuw tot uiting komt.

Persoonlijk
Keenan bewijst al snel een echte verhalenverteller te zijn en te kunnen spelen met woorden. Luister maar eens naar het prachtige ‘Love In A Snug’ waarin hij een verhaal verteld over een bar in Barrack Street in Dundalk. Ook bij ‘Tin Pan Alley’ pakt hij terug naar zijn eigen levensverhaal. Hier laat hij de drums en gitaar achterwege en vormt de piano de begeleiding wat voor de nodige variatie zorgt. Overigens schrijft hij al liedjes sinds zijn 15e. Met ‘The Healing’ gaat de Ier zelfs richting genre popsong met hier en daar een verrassende wending met zelfs een stukje rap. Mooi is ‘Origin Of The World’ over een afgedankte liefde. Dat hij de titelsong van zijn in 2018 uitgekomen EP ‘Evidence Of Living’ ook op dit debuut plaatst is terecht; een prachtige pianoballad met ook hierbij weer de voelbare, ingehouden intensiteit. Met de toch wel epische afsluiter ‘Subliminal Dublinia’ neemt hij ons nog één keer mee in zijn krachtige en overtuigende singer/songwriters werk.

A Beginner’s Guide To Bravery is een ijzersterk debuut en hij bewijst dat de afgelopen jaren een vruchtbare inspiratiebodem zijn geweest. Zowel composities als de teksten zijn overtuigend en dynamisch en met zijn Ierse tongval is hij zelfs wat ontwapenend. Een hele fijne plaat vol met Folk-invloeden om dit muziekjaar mee starten en hij legt de lat meteen hoog voor een opvolger. Veel luisterplezier.

David Keenan live:
21 maart: Paradiso, Amsterdam

Folk / Singer-songwriter