derde album voor "Aussie" singer/songwriter David West

2017-11-14 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7

David West with Teardrops - Cherry On Willow

De Australiër David West heeft voor zijn nieuwste album Cherry Oh Baby een nieuwe begeleidingsband samengesteld, de Teardrops. De op dit moment in New York woonachtige Aussie brengt ons negen flinterdunne popsongs die zo nu en dan wat persoonlijke teksten bevatten.

Label : Tough Love / Konkurrent

Vanuit de gedachte “first thought best thought philosophy”
David West komt oorspronkelijk uit West Australië, uit de buurt van Perth. Toch is hij al jaren woonachtig in New York en heeft hij deel uitgemaakt van diverse bands zoals Liberation, Rat Columns en Rank/Xerox. Voor dit tweede album riep hij de hulp in van muzikanten waarmee hij al eerder werkte zoals drummer Griffin Harrison en gitarist Bob Jones en verder is het album opgenomen in zowel New York, Australië als Glasgow. David West gaf in een interview aan dat hij dit album geschreven heeft vanuit “first thought best thought philosophy”, oftewel vanuit je instinct en niet te veel nadenken…..

En de spreekwoordelijke verrassing…
Het album begint met ‘Morning Rain’ waarbij we een regenbui horen losbarsten waarna het duidelijk wordt waar West naar toe wil. Een lekker uptempo nummer waarbij gitaar, bas en drums in evenwicht zijn. De tempowisselingen zijn verrassend en je ontkomt niet aan het gevoel naar een band te luisteren uit vervlogen tijden. Titelsong ‘Cherry On Willow’ kent een soortgelijk karakter waarna de band met ‘Joy’ wel een erg flinterdunne melodie neerzet. De tegenstelling is vervolgens groot als we na het olijke ‘Love Comes On’ het melancholische en duistere ‘Time To Forget’ beluisteren dat met de langgerekte vocalen, repeterende teksten en akkoorden niet weet te overtuigen. Met ‘Soft’ is daar de spreekwoordelijke verrassing; een geniaal stukje retro-pop-disco waarbij de gedempte stem van West prima tot zijn recht komt maar waarbij ook de band wat prominenter te horen is. Ook afsluiter ‘Call Me Sometime’ is één van de betere tracks met de piano en de stem van West op de voorgrond.

De negen nummers bestaan uit arrangementen waarbij de instrumenten puur klinken. Geen pracht en praal, geen versieringen want David West benadert dit album vanuit de gitaar-bas-drums en zo nu en dan keyboards benadering. Het gevolg van deze benadering is natuurlijk dat alles wat er in de eindmix aan toegevoegd wordt opvalt. Mooi hoe West diverse stijlen met elkaar weet te combineren waarbij we wel moeten constateren dat dit geen vernieuwend album is. Benieuwd naar het volgende album én de samenstelling van de band. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter