Nieuw Country-album voor Amerikaanse Dawn Landes

Label : Yep Rock Records

2018-09-15 07:00:00 • 3 min lezen

Country
7,5

Dawn Landes - Meet Me At The River

Meet Me At The River is de titel van het vandaag uitgekomen album van de inmiddels 28-jarige en uit Kentucky afkomstige Dawn Landes. Zelf omschrijft ze dit album als een echt “Nashville-record” en daarmee wordt meteen duidelijk dat we hier met een album vol Country te maken hebben.

Country Music Hall Of Fame
Alle (muzikale) clichés die wij over het algemeen vormen bij Countrymuziek vinden en horen we terug op Meet Me At The River. Een Hammondorgel, via de fiddle, de Pedal-Steel gitaar en de mondharmonica; het is er allemaal evenals de keuze van songtitels. Geen wonder, want voor dit album zocht Dawn de gereputeerde producer Red Foster op, één van de leden van de legendarische Country Music Hall Of Fame en nauw betrokken was bij het vroegere werk en succes van Dolly Parton en Roy Orbison. Voeg daarbij de medewerking van enkele doorgewinterde sessiemuzikanten als Bobby Wood, Steve Gibson en een gevestigde naam als Russ Pahl op de Pedal Steel.

Duet met Country-legende Bobby Bare
Meet Me At The River is een echt Country-album met elf rijk georkestreerde songs die vorm krijgen door een de al eerder aangehaalde sessiemuzikanten. Overigens moeten we de zangkwaliteiten van Dawn Landes niet onvermeld raken want ze beschikt over een stemgeluid dat perfect past en ze is in staat de nodige variatie aan te brengen. Titelsong ‘Meet Me At The River’’, inclusief banjo en viool, is een soepel klinkend nummer maar evengoed schakelt de Amerikaanse over naar een prachtige gevoelige wals bij ‘What Will I Do’ en het melancholieke ‘My Church’. Verrassend is het duet ‘I Don’t Dance’ met Country-legende Bobby Bare en de geslaagde cover van Jimmy Driftwood’s ‘What Is The Color Of The Soul Men’. Verder schuren aangename nummers als ‘Wild And Rain’ en ‘Travelling’ tegen de West Coast Sound aan waardoor het album een lekkere flow meekrijgt. Ook durft ze met ‘Keep On Moving’ een bescheiden politiek statement te maken over gelijkheid tussen vrouwen en mannen. Amen! Werkelijk prachtig is de gevoelige ballad ‘Old Memories’, waar bij het horen van de eerste noten een déjà-vu van ‘Desperado’ niet vreemd is.

Dawn Landes weet met dit vijfde album de twijfelaars onder ons om te krijgen. Meet Me At The River is een meer dan volwassen Country-plaat die met de hulp van een aantal klasbakken uit de muziekwereld tot stand is gekomen. Je hoeft geen liefhebber van Country te zijn om dit album te kunnen waarderen. Dawn Landes is met recht een ‘Southern Girl’ zoals ze in het gelijknamige nummer zingt. Veel luisterplezier.

Country