2014-04-27 07:00:00 • 6 min lezen

De Kik - 2

The Kik – 2 Label: V2 Eindoordeel: 7,5

Na een jaar lang als huisband van De Wereld Draait Door komt The Kik met hun tweede album. De Rotterdammers houden de jaren 60 in ere door hun beatpop met Nederlandse teksten. In het openingsnummer “Zwanenzang” refereert de band naar de afgelopen jaar. Naar DWDD, hun stijgende populariteit en het lot van de populariteit. De geestige humor is ruimschoots in de nummers aanwezig. De “Ruimtetuin” kent een heerlijk fantasie verhaal over een hotel in de ruimte. “Eindelijk van God los, maar je hebt er geen reet aan zonder zuurstof”. “Cupido” schoot me een pijl in mijn donder, voor mij is dat wel bijzonder….etc” of in “Spiegel Spiegel” waar een oud boertje een stukje glas vind bij het spitten en ziet zijn vader in het glas….

Beatpop van “De Zomer en Jij” maakt iedereen vrolijk en kan de zomer niet snel genoeg beginnen. Maar ook de homage aan de Schildersstraat en Katwijk aan Zee doen denken aan de moderne versies van liedjes van Gerard Cox. Of het mooie liefdes liedje “Je Bent Als De Wind” dat ieder vriendinnetje doet smelten als je het voor haar zingt. “De Lot Uit De Loterij” hoor je de Beatles trucjes in de compositie en zanglijntjes. Het nummer is een van de mooiste nummers van het album. Al is ‘Electriciteit” wel weer erg voor de hand liggend qua tekst, maar de rest van de nummers komen zeker goed uit de bus. Als bonus is het film- nummer “Toen Was Geluk Heel Gewoon” aan het album toegevoegd.

Altijd leuk om een Nederpop band te hebben die eigen gereide muziek maakt en verder niets van een ander aantrekt. Niet altijd even intellectueel en diepgaande teksten maar zeker vol humor en vermaak. Muzikaal doet het de Doors (Schuld), Beatles (“Stil Op Het Station”) en Toontje Lager (Erik) herleven Kortom zeker een leuke opvolger van ‘Springlevend”