2016-03-20 07:00:00 • 4 min lezen

De Kraaien - Goud

De Kraaien – Goud Label: House of Music/ Cloud 9 Eindoordeel: 8 Bij het luiden van de klok staan De Kraaien klaar om de dag te beginnen. De Nederlandse rapsensatie wist iedereen te verrassen met de single “Ik Vind Je Lekker”. De rechttoe rechtaan teksten zijn helder van aard. Dat trekt men lekker door op het album “Goud”. De platte Haagse teksten van “Staat ie Lekker Hard?!” en “Broekie” zijn ook hier weer helder van aard. Vooral de heerlijke dance met de vette sounds doen De Kraaien opvallen binnen de rap scene. Lekker uit je plaat gaan, met de platte seksistische teksten van de straat met enig maatschappelijke inslag als “Als Je Pa…” en “Pony”. De maskers van het duo moet de identiteit van de heren verbergen. Neurbert El Halt heeft het trio tijdelijk verlaten. Op de hoes staat hij als etalagepop geportretteerd, waardoor de suggestie wordt gegeven dat hij nog deel uit maak van dit concept. Er is veel gesuggereerd wie de heren zijn. Albert Huntelaar bassist van de Cruise Control, muziekproducer Christiaan Lippmann en Kraak en Smaak man Seb van den Berg worden genoemd als het trio dat achter de maskers schuil gaan. Hoe dan ook, het resultaat van de heren is op dit album “Goud” waard. In het Engels worden veel songs vol dubbele teksten of directe seksistisch georiënteerde teksten luidkeels door fans worden meegezongen. In Nederland wordt het met deze Kraaien hetzelfde gedaan en ja hoor daar valt iedereen weer over dat het te schunnig en te plat is. Maar het meer dan geestig en passend in de muziek. Muzikaal is het lekker en live is het een feestje! Dus helemaal top deze Nederlandse hiphop.