2016-01-15 07:00:00 • 5 min lezen

De Staat - O

De Staat – O Label: Caroline Eindoordeel: 7,5

Zoals vele bands is het een droom om een eigen ruimte te hebben waar je kunt repeteren, opnemen en herhalen tot het juiste op de band staat. Het is De Staat inmiddels gelukt om deze positie te creëren. Wanneer De Staat in 2013 met hun album “I Con” diverse prijzen ontving werd er een EP “Vinticious Versions” op de markt gebracht om even wat tijd te winnen en in alle rust te werken aan een nieuw nummer. Het liep allemaal anders. De single “Input Source Select” werd een dijk van een hit en de gitaar band kon weer volop aan de bak. De remixen brachten De Staat van gitaarband naar gitaarband met experimentele electro-sound dat nu eindeloos kon worden uitgewerkt. Het aan stekelige “Get On Screen” is simpel van aard maar ooooh ze effectief zoals De Staat dat kan brengen. Het album begint al heerlijk met “Peptalk” waarbij de band er vol in gaat en alle aspecten van het album in een notendop voorkomen. Torre Florim en co zijn inmiddels al meer dan bekend in onze omringende landen inclusief Engeland. Het album kan daar dan ook goed worden ontvangen, omdat het wederom een internationaal geluid en kwaliteit kent. Vel meedogenloos en ooh zo aanstekelijk. “Baby” en “Blues is Dead” met een irritant bedoeld toets deuntje doet je vrolijk worden, als je wil of niet. Heerlijke festival songs waarbij het direct bij het grote publiek in de smaak gaat vallen. “Live is a Game” en het wat te lange “Time Will Get Us Too” zijn in mijn oren wat minder geslaagde songs die het album wat verstoren. Verder is het zeker een heerlijk album en potentieel prijswinnaar voor 2015. Als men dit niet in december is vergeten.