2014-11-24 07:00:00 • 9 min lezen

Deacon Blue - A new House

Label :ADA/ Medium Wave Eindoordeel : 8

Bij de naam Deacon Blue gaan waarschijnlijk niet onmiddellijk en spontaan alarmbellen rammelen maar toch zal deze band wel iets van een herinnering oproepen. Met A New House leveren ze hun laatste werk af.

Zo rond 1985 ontstaat de band Deacon Blue, geformeerd rond frontman Ricky Ross. De naam van de band is afkomstig van het Steely Dan nummer ‘Deacon Blues’. De band maakt lekkere popmuziek maar blijkbaar slaat de vonk buiten het Britse schiereiland niet over. Na een carrière zonder grote hits buiten Schotland en Engeland wordt de band in 1994 ontbonden. Drummer Vipond ambieert een carrière in te TV-wereld en zanger en gitarist Ross gaat solo verder. In 1999 is daar een reünieoptreden en dat is de voedingsbodem voor een doorstart van de band. Die doorstart krijgt nu een serieus vervolg met A New House, feitelijk al het 7e album. Daarnaast zijn er nog wat compilaties te krijgen. In Nederland heeft de band nooit voet aan de grond gekregen al deden nummers als ‘Dignity’, ‘Real Gone Kid’ het in Engeland erg goed en scoorden de albums top-10 noteringen.

Volwassen

Met A New House slaat de band niet eens zo’n nieuwe weg in maar toch is het wel een aangename hernieuwde kennismaking met deze sympathieke band. De basisbezetting bestaat nog uit vier “ouwe-getrouwe” Rick Ross (zang, piano en gitaar), Lorraine McIntosch (zang), James Prime (keyboards) en Dougie Vipond (drums/percussie). Op het album worden ze bijgestaan door enkele sessiemuzikanten en het geheel is wederom geproduceerd door de bekende Paul Savage. Met opener ‘Bethlehem Begins’ trapt de band prima af. Vanuit een intro van rollende drums en pianospel à la Hornsby ontvouwt dit nummer zich tot een krachtige popsong. Het Schotse chauvinisme viert hoogtij met ‘For John Muir’, een ode aan de gelijknamige Schotse conservator. Ross zingt hierover; ‘Long Live The Wilderness Way, The High Clouds, The Long Days”. Het is een lekker uptempo nummer dat qua sfeer zich laat plaatsen in de muziek zoals we van het Amerikaanse Train gewend zijn.

A New House

Titelsong ‘A New House’ is absoluut één van de betere nummers; lekker afwisselend, mooie compositie en Ross die laat horen waartoe hij vocaal in staat is. Deze lijn van hoge kwaliteit blijft Deacon Blue het hele album vasthouden. Luister naar ‘The Living’ en ‘I Wish I Was A Girl Like You’, ook weer twee nummers die uit diverse laagjes bestaan en die je blijven boeien. Mooi ook dat de tweede stem van Lorraine McIntosch dus daadwerkelijk wat extra’s toevoegt. Naast alle lekkere uptempo nummers is de band ook in staat mooie ballads te produceren. ‘Win’ en ‘Our New Land’ zijn mooie, gevoelige composities die door de strijkers nog een extra dimensie krijgen. En als we dan op het einde van het album gekomen zijn is het spreekwoord “Save The Best For Last’ van toepassing want met ‘I Remember Every Single Kiss’ sluit de band in stijl af met een onvervalste hit in een de dop; misschien wel het beste van de band tot nu toe.

Eindoordeel Daecon Blue bewijst met A New House hun 2e jeugd gevonden te hebben. Een album dat voortreffelijk in elkaar zit en waarbij je kunt horen dat de band een schat van (muzikale) ervaring heeft. Mooie composities en arrangementen gecombineerd met uitstekende door de wol geverfde muzikanten en daar bij ook nog aansprekende teksten; wat wil een mens nog meer? Voorlopig blijft hun “reunion-tour” beperkt tot Engeland maar hopelijk maken ze binnenkort de overstap naar het vaste land om wat concerten te geven. Veel luisterplezier.