Dead Famous People - Harry

Label : Fire Records

2020-10-16 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
8,5

Dead Famous People - Harry

Medio jaren ’80 was daar ineens Dead Famous People; een eigengereide girlband uit Nieuw Zeeland, bestaande uit vijf meiden waar Dons Savage de frontvrouw was. In Nieuw Zeeland bouwden ze een eigen fanbase op en trokken na London om hun muzikale carrière een boost te geven. Na een EP in 1987 was daar in 1989 dat debuutalbum Arriving Late in Torn and Filthy Jeans maar er zou geen vervolg meer komen en de band viel uit elkaar. Dons Savage keerde terug naar haar moederland, vestigde zich in Auckland, werd moeder van zoon Harry en nu na 31 jaar is er ineens een nieuw album van Dead Famous People.

Vaart
De tien nummers voelen aangenaam relaxed aan en luisteren makkelijk weg en je krijgt het gevoel dat het album ook in de jaren ’90 uitgebracht had kunnen worden. Het album opent met de uptempo nummers ‘Looking At Girls’ en ‘Goddess Of Chill’ die ook al als single de ether in waren geslingerd. Het geluid heeft een wat vintage karakter en doet denken aan de Britpopscene uit de jaren ’80, de hedendaagse Indiepop en hebben een ongedwongen karakter. Heldere gitaren, de nodige synths en een goede ritmesectie vormen de basis en de stem van Dons is nog steeds prima in orde. Het album krijgt vaart door tracks als ‘Safe And Sound’, Groovy Girl’ en ‘Turn On The Light’, waar Dons stem misschien wel het beste uit de verf komt. Mooi is het melodieuze ‘Dead Birds’s Eye’ dat ook voor de nodige diepgang zorgt en ‘The Great Unknown’ dat een hele mooi opbouw kent en absoluut tot één van de betere nummers behoort.

Harry
Zo blijft het album van een constant prima niveau al zou er hier en daar beste een pookje in het vuur gestopt mogen worden. Het laatste deel bestaat uit het mooie en stemmige ‘Dog’, gedragen door een soepele melodie, backing vocals en aangename piano- en gitaarlijnen en natuurlijk die stem van Dons, al met al misschien wel het sterkste nummer op Harry. Voordat de titelsong het album afsluit is er nog het opgewekte en energieke ‘To Be Devine’, waar Dons nog maar eens laat horen ook die hoge noot en uithaal nog steeds aan te kunnen. De titelsong waarbij haar zoon Harry centraal staat is de afsluiter en de meest rustige track; de echoënde a-capella klanken nemen ons mee in de persoonlijke overpeinzingen topen haar zoontje nog klein was. (“And Harry And I Are Playing / As We Sat I Kissed His Hair / Without A Sound / Just Silent Love).

Harry is een verfrissend en aangenaam ongecompliceerd album geworden dat erg goed in elkaar zit. Het tekent ook de singer/songwriter Dons Savage die naar eigen zeggen de belangrijkste jaren van haar zoon gekozen heeft voor diens opvoeding maar op de achtergrond altijd muziek is blijven schrijven. Het resultaat mag er zijn en we kijken nu al uit naar een vervolg. Veel luisterplezier.

Indie / Pop