Deadbeat And Camara : Ode aan Cowboy Junkies

2019-05-06 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Electronic / Pop
7

Deadbeat And Camara - Trinity Thirty

Dertig jaar geleden kwam de klassieker The Trinity Session’ van de Canadese formatie Cowboy Junkies uit. Toen producer/zanger Scot Monteith enige tijd geleden ‘Sweet Jane’ op een luchthaventerminal hoorde ontstond het idee om een soort van jubileumuitgave te maken.

Dromerig, lome sound
De band zelf had jaren geleden al een heruitgave uitgebracht en gaf aan zelf geen bijzondere uitgave uit te willen brengen ter ere van het 30-jarige jubileum van deze iconische plaat. Monteith nam vervolgens contact op met de ook Canadese zangeres Fatima Camara om de krachten te bundelen en vanwege de gezamenlijke liefde voor dit album. Het resultaat is een album dat nooit echt op gang komt omdat alle nummers in een dromerige, lome modus worden neergezet en alle vocalen uitermate langgerekt zijn. Zonder een nummer of track te kort te doen is de uitvoering van de all-time klassieker “Blue Moon’ illustrerend voor de sfeer op Trinity Thirty.

Originele interpretaties
De sound van het originele album is mede vanwege de opnamelocatie zo karakteristiek; het geluid van die ene microfoon in de kerk waar de muzikanten als het ware omheen cirkelen is natuurlijk uniek. Deadbeat and Camara proberen dat geluid in de studio te benaderen wat dus die lome, dromerige sound als gevolg heeft. Zowel Monteith als Fatima wisselen de vocalen af met het grootste aandeel voor Fatima. Soms horen we ze allebei een deel voor hun rekening nemen zoals bij ‘I Don’t Get It After Midnight’ dat in de uitvoering van dit duo maar liefst bijna acht minuten duurt. Maar hun stemmen klinken overal en altijd slaperig, op het futloze af. Verder is de bewerking van ‘I’m So Lonesome I Could Cry’. oorspronkelijk van Hank Williams, eentje in de categorie “origineel” en natuurlijk moeten we de bewerking van ‘Sweet Jane’ hier nog vermelden. De tracklist hanteert bijna dezelfde volgorde, alleen voegt dit duo "I Don't Get It" and "Walking After Midnight" samen tot een medley.

Trinity Thirty is een album dat vooral in de tijdsgeest geplaatst moet worden van dat album van dertig jaar geleden maar dan in een hedendaags jasje. Het album luistert als één adem want het duo alle nummers bevinden zich binnen hetzelfde muzikale frame. Gevaar is dan ook dat verveling op enig moment op kan treden bij dit wonderlijke, ietwat Avant-Garde-achtig album waarbij een klassiek album een nieuwe interpretatie meekrijgt. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic / Pop