2014-11-23 07:00:00 • 5 min lezen

Dean Blunt - Black Metal

Dean Blunt – Black Metal

Label: Rough Trade

Eindoordeel: 8/10

Misleidend

Als je de naam van de artiest en de titel van het album leest zou je spontaan gaan denken aan kerkverbrandingen bovenin Scandinavië, gevierd door duistere black metal-bands met corpse paint op hun gezichten en de leer van Satan hoog in het vaandel. Goed, dat is de laatste plaat van Dean Blunt dus niet. Ergens zwevend tussen triphop, drone music, post-rock en electronica is dit werk echter wel duister van aard en voelt de productie sowieso ernstig metaalachtig. En daarmee is de titel meteen verklaard.

Bleek metalig

Blunt neemt je als luisteraar mee naar een spaarzaam georkestreerde wereld waarin zijn eigen, wat monotone,  stem vergezeld wordt door de meer engelachtig zang van Joanne Robertson. Zij vormt een mooi contrast en geeft de muziek een iets meer “menselijk” gevoel en voorkomt dat het allemaal wel erg bleek en desolaat wordt. Luister maar eens naar het kille ‘Forever’ waarin zelfs nog een saxofoon opduikt tussen de machinaal voortdendere industriële drumloop. Het album lijkt sowieso pas haar definitieve vorm te vinden na ‘Forever’, als Blunt de akoestische gitaren van de eerste paar nummers achter zich laat en definitief voor de elektronica kiest. Pas dan ook lijkt het album “op te warmen” en in de breedte uit te waaieren. En gewoon beter te worden.

Experimenteel

Dean Blunt levert met ‘Black Metal’ een experimenteel album af dat zich niet stoort aan conventies en dat bewust de grenzen lijkt op te zoeken. Invloeden zijn er voldoende te herkennen maar Blunt maakt er toch iets compleet eigens van. Liefhebbers van (het latere) Radiohead, Massive Attack, Boards Of Canada en Flying Lotus moeten dit werkje absoluut eens gaan luisteren omdat Blunt opereert ergens op het snijvlak tussen deze bands. Duister en geheimzinnig geeft Blunt nergens zijn echte muzikale identiteit kwijt, maar zijn werk is een intrigerend genoeg rookgordijn om dat gegeven verre van storend te vinden.

Eindoordeel: 8/10