Alternative / Singer-songwriter
6,5

Dear Reader - Day Fever

Onlangs was daar de release van Day Fever, het vierde album van de uit Zuid Afrika afkomstige singer/songwriter Cherylin MacNeil die we beter kennen als Dear Reader.

Label : City Slang Records

Van Zuid Afrika naar Berlijn
Dear Reader ontstond in 2008 in Johannesburg, Zuid Afrika, door een samenwerking van singer/songwriter Cherilyn MacNeil en basgitarist en producer Darryl Taylor. In 2010 eindigde de samenwerking en Cherylin verhuisde vervolgens naar Berlijn om daar solo verder te gaan. Elke album tot op heden kent zo zijn eigen karakter. Zo is ‘Rivonia’ genoemd naar een buitenwijk van Johannesburg waar Cherilyn opgroeide en zijn alle nummers geïnspireerd op verhalen uit de geschiedenis van Zuid Afrika. Nu is daar haar vierde album Day Fever, en naar eigen zeggen is dit het meest persoonlijke tot op heden.

Nummers zijn vaak gebaseerd op persoonlijke verhalen
De muziek van Dear Reader laten zich omschrijven als melodieuze composities die verhalen vertellen, vaak muzikaal ondersteund door een variëteit aan sessiemuzikanten. Haar stem is loepzuiver, wat hoog en iel maar met een erg groot bereik. Opener ‘Oh The Sky’, geïnspireerd op een bezoek aan haar oma, is meteen zo’n typische compositie. Rustig, ondersteund door diverse instrumenten, neemt Cherilyn ons vocaal mee naar het verre Zuid Afrika. ‘Tie Me To The Ground’ borduurt hierop verder; de stem van Cherilyn wordt ondersteund door piano, backing vocals van o.a. Sami Perez en wat sessiemuzikanten en dit is één van die minimalistische nummers die zo typerend zijn. Overigens is dit album in de Tiny Telephone Studio van John Vandeslice in San Francisco opgenomen met behulp van lokale sessiemuzikanten.

Een scala aan sessiemuzikanten
Zo neemt Cherilyn ons mee op haar reis vol met herinneringen, angsten, overdenkingen, schaamte en verdriet. ‘Wake Him’ gaat over een relatie die op springen staat; we horen Cherilyn uiteraard en nu zijn het de blazers en het orgel dat voor muzikale omlijsting zorgt. Zo blijft het een interessant album maar moet je absoluut je aandacht erbij houden. Met ‘I Know You Can Hear It’ noemen we één van de meest toegankelijke nummers. Met ‘If Only Is’ neemt ze ons weer mee naar de wat alternatieve hoek en bij ‘Nothing Melodious’ pakt ze weer terug naar de basis; haar stem, een akoestische gitaar en wat backing vocals. Afsluiter ‘The Run’ is misschien wel het beste nummer op het album; een mooi rustig nummer dat ook weer geïnspireerd is op een persoonlijk verhaal.

De muzikale keuzes van Dear Reader zijn niet altijd makkelijk te doorgronden. De nummers zijn vaak gebaseerd op persoonlijke gebeurtenissen maar blijven wel alle elf in dezelfde sfeer en modus hangen; de variatie wordt vaak gevormd door het instrumentarium dat door de muzikanten wordt gebruikt en dat varieert van cello, hoorn, piano, percussie e.a. Day Fever is een album waar je echt even voor moet gaan zitten want niet alle nummers zijn even toegankelijk, mede door de keuze van de arrangementen. Gevolg hiervan is dat het altijd niet altijd boeit. Veel luisterplezier!

Dear Reader live:
18 maart, Paradiso, Kleine Zaal, Amsterdam

Alternative / Singer-songwriter