2014-03-09 07:00:00 • 5 min lezen

Dearworld - Observe

Dearworld – Observe Aborb Evolve Label: Suburban Eindoordeel : 7,5

Dearworld is een nieuwe band uit Oss. Het kwartet bestaat uit Robin Borneman ( zang en samples), Huub van Loon (toetsen en zang) Ron van Helvoirt (drums en percussie) en Evert Doornernik (bas en synths). Dit is een samenstelling dat doet denken aan de jaren 80 popacts. In de new wave genre waren dit soort combinaties als samenstelling populair. Depeche Mode, Ultravox waren toen toon aangevend. De heren van Dearworld zijn dan ook op zoek gegaan naar een passende producer. Deze is gevonden in Howie Beno van onder andere Depeche Mode en Blondie. Naast deze grote producer is de band op zoek naar de juiste balans.

Het album is dan ook verdeeld in 3 stukken. Observe kent 3 nummers die popgevoelig zijn. “Everything You Are” is het popnummer en hitsucces van dit album, als zijn de nummers “Isolationation” en “Paradox Superstar” kennen ook het hitgevoelige karakter. Absorb kent een andere sfeer. Hier worden de synthesizers anders gebruikt en meer geluidjes in de nummers verweven. De pop wordt verschoven naar een dance rock. Symmetry is meer het festival nummer om het publiek van de grond te krijgen. “Ashes” krijgt al meer de experint om naar de neo jaren 80 dance te mixen in de huidige dance pop. Bij het nummer “Mirage” wordt de hedendaagse dance helemaal gevonden. Evolve is het laatste deel. Zowel Observe Absorb als Evolve is een instrumentaal of radiozender deel om de 3 delen uitelkaar te houden. In dit laatste deel is de band zeker van de sound en wellicht is dit wat men meer in hun sound wil houden. Hier komen de dancepop met rock bij elkaar. Bij deze rocknummers zijn de gitaren vervangen door de synthesizers. De nummers missen hier en daar de power van een gitaar, al zijn de nummers “Ran Out Of Love” en “Waster” verder prima rocksongs.

Door de zoektocht van de band naar hun identiteit als band zijn, is het album wat te diverse en niet een geheel.

Live is de band te zien op Paaspop te Schijndel.