2015-04-05 07:00:00 • 3 min lezen

Death by Chocolate - Among Sirens

Death By Chocolate – Among Sirens

Label: Deepdive

Eindoordeel: 8/10

De toon

Met een stoerheid die niet misstaan zou hebben bij The Black Keys opent het Zwitserse Death By Chocolate hun nieuwste CD ‘Among Sirens’. Het zet meteen goed de toon voor een album dat bol staat van de groovende testosterronrock die evengoed met een been in het heden als in het verleden staat. De band heeft dan ook al de nodige festivalervaring opgedaan in de afgelopen jaren en dat hoor je zondermeer af aan de muziek hier. Of in het voorprogramma van Bon Jovi staan daaraan ook bijgedragen heeft kun je je afvragen overigens, maar het doet je wel (met een glimlach) afvragen of het Powderfinger-achtige ‘Try Hard Enough’ de Amerikanen niet faliekant van het podium zou hebben afgeblazen.

Invloeden

Ik noemde Powderfinger al en als er één band is waar de Zwitsers wel muzikale bloedverwantschap mee lijken te hebben, dan zijn het deze Australiërs. Songs als de meezinger ‘Family’ en de felle rocker ‘Alfred’ dragen onmiskenbaar dat stempel. Maar waar een mindere band de invloed boven het liedje zou hebben geplaatst, zijn de songs van DBC sterk genoeg om op eigen benen te kunnen staan. Tel daarbij het smaakvolle en gedreven spel van de heren op en je hebt een recept voor succes. Andere invloeden zijn (Bends-era) Radiohead in ‘What Are You Looking For’, Tom Petty in het heerlijk swingende ‘Straying Through The Streets’, The Black Keys in opener ‘The Sun’ en Rival Sons in een song als ‘In The Fields’. Hoogtepunt van het album is afsluiter ‘If You Ask Me’ dat rauw, dreigend, mysterieus, bluesy en intens op je afkomt als luisteraar en dat je hongerig naar meer achter laat. Zoals het een goede afsluiter betaamt.

Op de juiste plaats

‘Among Sirens’ is een zalige, coherente retro-rockplaat met het hart op de juiste plaats en zonder enige zwakke broeders tussen de aanwezige songs. Verbazingwekkend goed eigenlijk als je nagaat dat Zwitserland met name bekend staat om haar kaas, haar chocolade en haar bankgeheim. Hopelijk kan daar in de vorm van Death By Chocolate nu ook ‘rockmuziek’ aan worden toegevoegd want op basis van dit album verdient de band absoluut een breed publiek. Aan te raden voor een ieder die z’n rockmuziek graag gedreven, soulvol en smeuïg opgediend krijgt en sowieso voor een ieder die de middelmaat in de hedendaagse rock gewoon, nu ja, zat is. Niets dan hulde voor de Zwitsers dus. Ik zie nu al uit naar het vervolg.

Eindoordeel: 8/10