2015-04-18 07:00:00 • 11 min lezen

Death Cab For Cutie - Kintsugi

Death Cab For Cutie - Kintsugi Label: Warner Eindoordeel: 8

De Amerikaanse band Death Cab For Cutie brengt met ”Kintsugi” alweer hun achtste !!! album uit. Toch zal het voor velen een beginnende kennismaking zijn met deze act. De indie rock act uit Bellingham heeft nooit de hits gekregen en de credits mogen ontvangen die acts als The Jayhawks, Waterboys en REM wel kregen. Het succes was hooguit te vinden op soundtracks van CSI Miami, Califoniacation en Six Feet Under. Uiteindelijk heeft het Benjamin Gibbard nooit doen weerhouden om door te gaan. Wanneer gitarist en producer Chris Walla zijn heil in de solo projecten zoekt, gaan de drie heren hun krachten bundelen .Hoewel Walla voor het album wel beschikbaar blijft. Het trio (of kwartet) levert hierbij een mooi gedegen album vol mooie liedjes als “Little Wanderer” en “Black Sun”. De songs zijn meeslepend in de teksten. De donkere popsound die om het nummer “You’ve Haunted Me All My Life” is gesponnen past exact bij de tekst, waardoor de focus ook op de tekst blijft. Of het klein gehouden country nummer “Hold No Guns” geeft de statement aan hoe men over dit maatschappelijk Amerikaans probleem. Na dit nummer gooit de band het over een andere boeg. De popsound komt meer naar voren. Het nummer “Good Health” krijgt een jaren 90 popsausje terwijl de “El Dorado” meer de alternatieve Britpop uit gaat. Lekker album wat voor de band hopelijk een commercieel succes wordt. Na zoveel jaar is dat wel verdient.

Death Cab For Cutie is 20 juni te zien op The Best Kept Secret festival te Hilvarenbeek en 26 juni op het RockWerchter festival te Werchter (B)