Deep Purple

Label: Earmusic

2017-04-16 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Deep Purple - Infinite

Met een tour voor de boeg dat de titel meekrijgt “The Long Goodbye Tour” krijgen we het idee dat het einde van Deep Purple nadert. Maar ja er zijn meerdere tourtitels waar geen einde aan komt dus ja betekend dat ook weer niets.

Deep Purple, de rockband dat de muziek van de jaren 60-70 veranderde. Met de zanger Ian Gillan die verantwoordelijk was voor de Jesus Christ Superstar zangpartijen eind jaren 60, John Lord die de kerkelijke hammond orgel in de rock invoerde, Roger Glover en Ian Paice voor de strakke basis en Ritchie Blackmore die de duistere kant van de gitaar liet klinken. Het is een wonderlijk gezelschap dat "Smoke On the Water", "Child In Time", "Highway Star" en later "Perfect Strangers" tot klassieke rocksongs bracht.

Inmiddels is John Lord overleden en is Ritchie Blackmore al enige jaren uit met Blackmore’s night en een reïncarnatie van Rainbow bezig. Steve More verzorgt het gitaar werk en Don Airey het toetsenwerk.

Onder leiding van de beroemde producer Bob Ezrin brengt Deep Purple weer een heerlijk rock album. De slow logge rock van “Get Me Outta Hear”, “All I Got Is You” en “On Top Of The World” zijn vooral ingegeven door veel toetsenwerk. Met “The Suprising” brengt de band weer een juweeltje van een songs dat even terug blikt on de sfeer van pasen. Het gitaarspel komt prachtig naar voren, dat wordt overgenomen door de toetsen en is de highlight van het album.

Uiteindelijk weet de band met de cover Roadhouse Blues van the Doors het album te eindigen. Of dit nu een passend einde moet zijn voor deze legendarische band zou een iets van teleurstelling zijn.

Deep Purple is te zien op

2 juni Ziggo Dome te Amsterdam