Nieuw album van Deerhoof is weer een mengelmoes van stijlen geworden

2017-09-18 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Avant garde / Electronic / Pop
7

Deerhoof - Mountain Moves

Sinds 1997 hebben we een niet aflatende stroom albums ontvangen van Deerhoof, het meer dan creatieve indie-rock viertal uit San Francisco dat de afgelopen twintig jaar furore maakte met hun experimentele benadering van rockmuziek.

Label : Joyful Noise / Konkurrent

Een mengelmoes van muziekstijlen
Anders dan op andere en eerdere albums zijn heer een aantal gastoptredens te horen alsmede een drietal covers. In totaal vijftien tracks met een speeltijd van amper veertig minuten. Dat roept bij voorbaat al wat vragen op over wat komen gaat. Ook nu is het weer een mengeling van diverse muziekstijlen waarbij we rock vermengd horen met disco, psychedelica maar ook hier en daar wat jazz. En dat alles verpakt in onconventionele en ongebruikelijke ritmes en composities. Opener ‘Slowmotion Detonation’ (ft. Juana Molina) is daar meteen een mooi voorbeeld van al tikt dit nummer wel ruim drie minuten aan. En met een is het stemgeluid van zangeres Satomi Matsuzaki weer herkenbaar.  Luister daarna naar ‘Con Sordino’ waar het lijkt alsof Satomi een gimmick is van zichzelf en haar stem iets te veel verheft op ook weer een onnavolgbare melodie.

Samenwerkingsverbanden, eigen werk en covers
Toch is de teneur van dit album anders. Het viertal waagt zich zelfs enigszins politiek uit te laten zoals op The Staple Singers-cover ‘Freedom Highway’ (“The Whole World Is Wondering What’s Wrong With The United States”). Dat de band met van alles en nog wat uit de voeten kan blijkt vervolgens weer met ’Singalong Junk’ (ft. Xenia Rubinos) waar we tekstueel niet meer dan “La-La-La” horen maar de melodie haast Braziliaans aandoet. Neem vervolgens het funky en swingende ‘Begin Countdown’ met een heerlijke ritmesessie waardoor deze track misschien wel tot één van de beste van dit album wort gepromoveerd. Titelsong ‘Mountain Moves’ (ft. Matana Roberts) is heerlijk soulvol met de saxofoon als welkome verrassing, en met nog geen twee minuten wat mij betreft te kort. Bij ‘Come Down Here & Say That’ zijn het juist weer jazzy invloeden die opvallen. Afsluiter is ‘Small Axe’(cover Bob Marley) die in deze versie wellicht iets te veel aan kracht inboet.

Mountain Moves is een muzikale smeltkroes geworden waarbij diverse muziekstijlen bij elkaar komen. Rock, hip-hop, jazz, elektronica en andere muzikale invloeden worden door Deerhoof moeiteloos met elkaar gecombineerd. Verbindende factor hierbij zijn de vaak wat ongebruikelijke ritmes en melodielijnen. Voeg daarbij een dosis gastartiesten (Juana Molina, Jenn Wasner, Xenia Rubinos, Awkwafina) en nog wat covers en je krijgt dit album waarbij ook nog ruimte is voor een politieke noot en een sneer naar Trump (“You Won’t Live In This House Forever”). Resumé; muzikaal, soms ietwat experimenteel en hier en daar chaotisch. Veel luisterplezier!