Indrukwekkend nieuw album voor Deleyaman

Label : TTO Records

2020-01-20 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop / Wereldmuziek
8

Deleyaman - Sentinel

Sinds de kennismaking in 2001 met de formatie Deleyaman zijn er zeven albums verschenen. Na hun laatste album The Lover, The Stars en The Citadel uit 2016 is er nu het laatste album Sentinel waarmee de band je ook nu weer naar een mystieke wereld laat afreizen.

Atmosferisch
De muziek van Deleyaman is enerzijds erg toegankelijk, anderzijds is de formatie rondom Aret Madilian niet heel bekend bij het grote publiek. De muziek kenmerkt zich door uitgerekte soundscapes, poëtische teksten waarbij zowel de Engelse als Franse taal wordt gebruikt waardoor de nummers soms een wat mystiek karakter rijgen. Ook het gebruik van niet alledaagse instrumenten, zoals een Armeense Doedoek of een bouzouki en inheemse drums dragen bij aan de hier en wonderlijke en dromerige composities.

SpanningAret Madilian is een Amerikaanse zanger en multi-instrumentalist en heeft van oorsprong Grieks en Armeense roots. Vanuit LA belandde hij uiteindelijk aan de Normandische kust in Frankrijk waar hij samen met zijn broer Gérard en de Beatrice Valantin (zang/keys) als trio Deleyaman vormde. Bijna 20 jaar en zeven albums later is Guillaume Leprevost toegevoegd. De bijna zes minuten durende opener ‘Exil’ is een prima exponent van het album; rustig opgebouwd met meteen die mystieke sfeer die door de Franstalige zang van Beatrice nog eens worden versterkt. De wat dromerige sfeer krijgt een vervolg in ‘Become’, waar Aret door vocalen voor zijn rekening neemt. De gitaar, de viool, de tweede stem van Beatrice en de diepe stem van Aret zorgen er voor dat een vergelijking met Mark Knopfler op de loer ligt. Na dit dromerige tweeluik wordt het tempo wat opgevoerd met ‘Keep The Light’ maar de band weer die onderhuidse spanning knap voelbaar te houden.

Samenwerking met Dead Can Dance
De combinatie van Engels- en Franstalig is op dit achtste album van meerwaarde en het zorgt voor de nodige variatie. ‘De Roses Vermeilles’ is zo’n Franstalig nummer dat door de atmosferische soundscape een soort van hypnotiserend karakter krijgt. Maar nog indringender is misschien wel het prachtige ‘1973’ dat door Beatrice meeslepend wordt gezongen en waar we Jules Maxwell (Dead Can Dance) op piano horen. Deleyaman heeft al jaren lijntjes met Dead Can Dance en op ‘The Valley’ waar we een mooie samenzang horen tussen Aret en Beatrice krijgt de band de medewerking van Brendan Perry op drums, bouzouki en Cimbalom, ook al zo’n niet alledaagse instrument. En zo wordt je als het ware aan de hand meegenomen naar het laatste deel van het album; het wat onderkoelde ‘Deer On The Run’, met een prachtige bijdrage van Madalina Drouvin Obreja op viool en ‘Slaves’ zorgt voor het slotakkoord.

Sentinel is een meer dan boeiend album. De tien nummers zorg voor een aangename reis door de muzikale spectrum van Aret Madilian; een wereld die wordt gekenmerkt door wat rustige, mysterieuze composities met een wat donker en dromerig randje. Zangeres Beatrice Valantin is van onschatbare waarde in het creëren van deze atmosferische soundscapes. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Folk / Pop / Wereldmuziek