Indrukwekkend conceptalbum Ghost City voor Britse formatie Delta Sleep

2018-08-18 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Post Punk / Progrock / Rock
8,5

Delta Sleep - Ghost City

De band Delta Sleep is terug met een nieuw album, Ghost City. De vier Britten zijn terug met een nieuw album. Opgenomen in Noord Italië waarbij de opnamekosten min of meer gedekt werden door het geven van een aantal optredens onderweg naar de studio.

Label : Big Scary Monsters

Een fictieve samenleving
Delta Sleep wordt door de experts vaak in één adem genoemd met Math-rock band, maar eigenlijk doe je de band tekort om ze in één hoek te plaatsen omdat ze diverse muziekstijlen combineren. We horen dan ook Progrock, Punk en andere stijlen voorbij komen op dit tweede album van de Britse formatie. Het debuut Twin Galaxies uit werd goed ontvangen en nu is daar de opvolger van deze Britse vierman formatie. Delta Sleep creëert op dit tweede album een fictieve samenleving waarin in feite onze wereld als één stad fungeert en onder een technisch regime valt. Alles wat met natuur te maken heeft is in dit Utopia een mythe, iets uit het verleden. De fictieve hoofdpersoon ontwaakt in de opener ‘Sultans Of Ping’ vanuit een droom en wil uit die stad ontsnappen. Het nummer begint dan ook rustig maar wordt gaandeweg zodanig opgebouwd dat de gemoedstoestand van de heldin voelbaar is. Vervolgens is daar ‘After Dark’, een nummer dat door zijn polyritmiek een extra dimensie krijgt. Compliment voor drummer Blake Mostyn want die is voor een belangrijk deel bepalend voor het geluid van de band op dit album. De ritmes en drums lijken en voelen contrasterend en het nummer kent een ongekende energie. Vervolgens is daar toch wel wat verrassend het instrumentaal, rustig en etherisch klinkende ‘Ghost’, waarmee het eerste deel van het album wordt afgesloten.

Klinkt als een filmessay
Na het rustpunt ‘Ghost’ pakt de band de draad weer op en vervolgt onze hoofdpersoon haar reis; “Riding a river over the creek / Climbing a mountain, crossing a stream / Only in dreams, only in dreams /  Could I ever see this, only in dreams” horen we in ‘El Pastor’. Bijzonder zijn tracks als ‘Single File’ en eerdergenoemde ‘El Pastor’ waarin eigenlijk elk instrument zijn eigen persoonlijkheid krijgt en de bandleden zichzelf etaleren. De nummers zijn ongelofelijk knap opgebouwd met vele tempowisselingen waardoor je inderdaad het gevoel krijgt naar een verhaal of film te luisteren. Ook een nummer als ‘Dotwork’ is bijzonder; misschien niet zo explosief maar ook met subtiele interludes en complexe drumpartijen is dit één van de betere tracks. Ook ‘Sans Soleil’ (verwijzing naar de filmessay de beroemde cineast Chris Marker over “de aard van het menselijk geheugen”) kan meedoen naar de titel “beste track” want hier komen waarschijnlijk de kwaliteiten van de vier bandleden als natuurlijk bijeen en dit is wel waar Delta Sleep voor staat. De akoestische afsluiter ‘Aftermiage’ is werkelijk prachtig en contrasterend met de overige nummers. Onze hoofdpersoon is de stad inmiddels ontvlucht en heeft haar rust gevonden in de natuur ……(“I caught her running down by the stream / With all types of creatures she’d never see / In The City she left.”).

Ghost City is een bijzonder conceptalbum geworden en boeit van de eerste tot de laatste seconde. De band laat horen dat ze met hun muziek een eigen, misschien wel unieke wijze hebben gevonden om een verhaal te kunnen vertellen op een haast filmische wijze. Vervolgens weten ze dat te verpakken in een samensmelting van diverse muziekstijlen. Waarschijnlijk is het ook wel een verwijzing naar onze huidige leefomgeving. Veel luisterplezier!

Pop / Post Punk / Progrock / Rock