Delta Spirit - What Is There

Label : New West Records

2020-09-18 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock
8,5

Delta Spirit - What Is There

Na een afwezigheid van 6 jaar is Delta Spirit terug met hun nieuwe album What Is There. De band draait al een kleine vijftien jaar mee sinds hun debuut Ode To Sunshine dat ergens in 2005 in eigen beheer in een schuur in de buurt van San Diego opgenomen werd. Vervolgens werd het album twee jaar later alsnog door het label Rounder uitgebracht en nu is daar dan hun vijfde album na het uiterst goed ontvangen Into The Wide uit 2014.

De kracht van de band
Het album opent met het opzwepende ‘The Pressure’, door Vasquez in Oslo geschreven toen het niet zo goed met hem ging, en meteen wordt duidelijk dat de band de afgelopen jaren heeft gebruikt om hun sound toch weer wat aan te passen. Ook ‘It Ain’t Easy’ is lekker uptempo en na een paar luisterbeurten wordt duidelijk hoe vernuftig deze track eigenlijk in elkaar zit en hoe elk bandlid de ruimte krijgt. Of het nu Vasquez is met zijn haast falset-achtige stem, de gitaar van Will McLaren of Kelly Winrich op toetsen, iedereen is belangrijk. Met ‘How Bout It’, het verhaal over iemand met een gokverslaving die maar geen afstand van de roulettetafel kan doen, neemt de band vervolgens hun voet iets van het gaspedaal. Het nummer wordt knap opgebouwd met mooie koortjes van de heren maar uiteindelijk is het toch McLaren die zijn gitaar luid en duidelijk laat spreken waardoor er heerlijke contrasterende lijnen ontstaan.

Adempauze
De band nam na Into The Wilde uit 2014 eigenlijk bewust een adempauze. In een interview zegt Vasquez hierover: “in 2015 we were getting along like family gets along. That means we didn’t like each other too much. We were just growing apart”. De afstand zorgde voor een aantal soloalbums voor Vasquez, Winrich lanceerde zichzelf als producer terwijl anderen hun medewerking verleenden aan namen als Sam Outlaw. De afstand zorgde dat de vriendschap hechter werd en het verlangen om weer als band aan de slag te gaan en een nieuw album te maken werd groter. De heren begonnen in 2018 met het schrijven en uiteindelijk haalden tien tracks het album waarvoor de hulp van Tchad Blake (o.a. Black Keys, U2) werd ingevlogen voor de eindmix. Op dit nieuwe album horen we ook Kelly Winrich voor de eerste keer verdienstelijk achter de microfoon plaats nemen op de ballads ‘Can You Ever Fogive Me?’ en ‘Just The Same’. Winrich heeft een warme stem met een mooi timbre en biedt de band dus nóg meer mogelijkheden.

Van stadionrock tot akoestisch
Zo is What Is There een spannend, gevarieerd album waar zowel herkenning als ontdekking steeds op de loer liggen. ‘Better Now’ is ijzersterk met perfect getimede harmonieën en ideaal om het publiek tijdens een stadionconcert mee te krijgen en ook ‘Lover’s Heart’ en ‘Home Again’ zijn pakkende songs die zich ergens op dat hellende snijvlak van rock en pop begeven. ‘Making Sense’ is waarschijnlijk de meest radiovriendelijk track en de titelsong zorgt voor een mooi ingetogen einde; een smaakvolle akoestische track die nog maar eens bewijst dat we hier met een band te maken hebben die inmiddels het klappen van de zweep kent en uit vijf klasbakken van muzikanten bestaat.

What Is There is waarschijnlijk de beste plaat die de band uit Californië tot op heden heeft afgeleverd. Delta Spirit klinkt als nooit tevoren; van vlijmscherp tot stevig en soms ingetogen waarbij het steeds duidelijker wordt dat de band in deze samenstelling ongekende mogelijkheden heeft. Het bijgevoegde boekje is stijlvol en stemmig, alles in zwart-wit-grijs-tinten voorzien van alle teksten. Een album voor de jaarlijstjes….. Veel luisterplezier.

Pop / Rock