Nieuw album van Demi Lovato vol met "smooth" R&B

2017-10-16 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / R&B / Soul
8

Demi Lovato - Tell Me You Love Me

Zoals ook andere sterren heeft Demi Lovato de Disney-Channel school doorlopen en dat heeft haar geen windeieren gelegd. Vooral haar rol in de Disney-productie Camp Rock (samen met o.a. Jonas Brothers) gaf haar carrière een boost. Dat ze niet alleen kan acteren, bewijst ze met haar vorige albums waarbij Confident (2013) zelfs een Grammy-nominatie opleverde. Verder is daar natuurlijk haar single ‘Let It Go’, de officiële soundtrack van de kaskraker Frozen. Nu is daar haar zesde album Tell Me You Love Me.

Label : Island Records

Energieke R&B
Voor dit album werd er een hele vracht producers (o.a. Felder, Brown, Rush e.a.)  en schrijvers uit de kast getrokken. Maar evengoed ook de credits aan Miss Lovato want ze schreef aan zo’n beetje alle tracks mee en laat duidelijk horen wat volwassener te zijn geworden. Waar het album Confident nog garant stond voor de vele onmogelijke vocale uithalen en onuitputtelijke hooks is Tell Me You Love Me vooral meer in balans en volwassener en krijgen we een combinatie van R&B en pop voorgeschoteld. Vooral het eerste deel van het album kent een aantal lekkere R&B songs zoals de inmiddels vooruitgesnelde single ‘Sorry, Not Sorry’. De titelsong past ook in dit kader en hier laat Demi horen waartoe ze vocaal in staat is. Bij deze energieke song zit ze op het randje maar het blijft loepzuiver. Het eerste deel wordt afgesloten met de ware floorfiller ‘Sexy Dirty Lover’.

Veel variatie, van floorfillers tot powerballads
Hierna is er ruimte om wat “groovy” R&B songs ten gehore te brengen maar ook is er ruimte voor de nodige powerballads zoals ‘You Don’t Do It For Me Anymore’. Persoonlijk wordt ze ‘Daddy’s Issues’, dat vertelt over haar verstoorde relatie met haar vader (“Got your name on my wrist /
Yeah, I get a little obsessive / a little aggressive, a little bit too invested
”) en misschien ook wel bij ‘Ruin The Friendship’ waarin ze zingt dat ze bereid is haar vriendschap op te geven voor een nacht samen…… Ook laat Demi op dit album horen verschillende emoties te kunnen tonen. Woede en agressiviteit over een verbroken relatie (“Now I'm fucking lonely and you didn't want me”) dat duidelijk zijn stempel drukt op ‘Lonely’ wordt afgewisseld met de innemende powerballad ‘Cry Baby’. Zo blijkt Demi in staat het hoge niveau vast te houden en nummers als ‘Concentrate’ en afsluiter van de reguliere uitgave ‘Hitchhiker’ blijken lekkere “smooth”-klinkende R&B nummers te zijn. Ook nu is er een “deluxe”-versie uitgekomen met het uptempo en Latin-klinkende ‘Introduction’, ‘Sorry Not Sorry’ in een ander arrangement en het semi-akoestische ‘No Promises’, dat op het reguliere album ook niet misstaan had!

Demi Lovato is zoals eerder gezegd volwassener geworden. Dat deze Amerikaanse singer/songwriter, actrice en alleskunner een dijk van een stem heeft is bekend. De winst op dit album is juist dat ze dat laat horen, maar wel gecodeerd, gevarieerd en altijd loepzuiver. R&B met uitstapjes naar andere stijlen zoals soul en pop en erg afwisselend. Omringd door een arsenaal van tekstschrijvers en producers is dit een prima plaat geworden. ‘Sorry Not Sorry’ doet het in de VS goed dus misschien zit er wel weer een Grammy-nominatie in. Of misschien zelfs wel winst. Veel luisterplezier.

Pop / R&B / Soul