2014-10-14 07:00:00 • 11 min lezen

Dennis DeYoung – And The Music Of Styx (Live In Los Angeles)

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7/10

Icoon

Dennis DeYoung zal de rest van zijn dagen slijten als “de stem van Styx”. Het waren immers zijn vocalen die hits als ‘Babe’, ‘Lady’ en ‘Come Sail Away’ maakten tot de klassiekers die ze zijn. Styx bestaat nog steeds maar doet het alweer een flink aantal jaren zonder DeYoung (hij wil wel, zij niet) en dus doet hij het nu in z’n eentje. Niet dat hij een hele uitgebreide solo-catalogus heeft opgebouwd in de jaren buiten zijn oude bandje om overigens. Het stigma van Styx zal altijd op hem rusten

Coverband

En dus maakte DeYoung van de nood een deugd, verzamelde een jonge band om zich heen en deed alsof hij Styx was voor dit live-album. Opvallend is hoe goed bij stem de 67 jarige zanger nog is. Als in zijn jonge jaren haalt hij alle noten nog met het grootste gemak, ondersteund door de extra vocalen van zijn bandgenoten. Luisterend met je ogen dicht is het ook bijna alsof je naar een Styx-concert zit te luisteren. Bijna, want dat de band van DeYoung nog niet de meters heeft gemaakt die het moederschip wel heeft afgelegd blijft natuurlijk wel hoorbaar. Ook dat DeYoung in een duidelijk kleiner zaaltje speelt dan zijn voormalige wapenbroeders dat in de regel doen vindt zijn weg wel in de mix. Af en toe klinkt die namelijk wel erg droog en had er wel iets meer van die typische Amerikaanse productie spice in gemogen.

Setlist

Tegen de setlist hier valt niets in te brengen. Alle klassiekers komen voorbij, ook die tracks waarop DeYoung niet zelf zong. Dat zorgt voor een dikke anderhalf uur onvervalste nostalgie voor de mensen die Styx een warm hart toedragen en doet andermaal de vraag rijzen waarom de twee kampen toch niet gewoon weer samen wat gaan doen. Ze spelen beiden dezelfde songs, spelen beiden voor hetzelfde publiek en teren allebei op roem uit het verleden. Dat plaveit meteen de weg voor de vraag voor wie deze CD eigenlijk is? De fan heeft deze songs allemaal al via de diverse live-albums die en DeYoung en Styx uitbrachten in de afgelopen decennia en de nieuweling heeft een overvloed aan keuzes middels de diverse ‘best of’ CD’s die je voor een prikkie bij de platenboer uit de bakken vist. Dat maakt dit album meer tot een nice to have dan tot een essential purchase. Leuk, maar ook eigenlijk niet meer dan dat.

Eindoordeel: 7/10