Dennis Kolen - In Our Lifetime

Coast to Coast rec.

2020-09-20 07:00:00 • min lezen

Singer-songwriter
8

Dennis Kolen - In Our Lifetime

Wanneer we aan singer-songwriters denken, proberen we deze muziekstijl terug te brengen onder de troubadours die een verhaal vertellen, bewapend met een gitaar en een klein ondersteuning. De intieme songs en kwetsbare songs die hierbij horen, ademloos luisteren naar wat het verhaal is en even een momentje hier overdenken.
We horen ze niet zoveel meer, maar in Nederland hebben we een echte singer-songwriter die aan dit concept voldoet en nog steeds ondergewaardeerd wordt in zijn liedjes schrijven. Dennis Kolen weet met zijn liedjes al bijna 10 jaar mensen te ontroeren. Met zijn nieuw album in Our Lifetime weet hij dit nog beter te doen dan in de afgelopen 10 jaar. Hierdoor is het een juweeltje van een singer-songwritersplaat!

Bij het luisteren van ‘All-in You’, ‘A Woman’s Heart’ en het prachtige ‘Cut The Cable’ horen we een man die zijn momenten op tafel gooit. De zachte stem weet met een storytelling zang de drama van het leven en de liefde op tafel te leggen alsof hij er mee in gesprek wil. Indirect is het ook zo. Zoals Gary Rafferty, James Taylor, Neil Young of Paul Simon en Art Garfunkel allerlei thema’s al zingend kwijt konden.
Natuurlijk is het mooi om het via Spotify te beluisteren, maar wanneer je de teksten van de hoes erbij neemt, krijgt het meer en wordt het levendiger. Als een boek lees je dan mee. Je beleefd de verhalen van ‘Bring Yourself To My Doorstep’ intenser mee, en begrijpt dan waarom de cello’s daar invallen om het drama te vergroten. Of het ‘You Were The One’  en ‘Borrowd Time’ dat je altijd zal raken wanneer je het verhaal opneemt.

Dennis Kolen weet dit op dit album zo mooi te vertolken dat we wel eens trots mogen zijn op deze singer-songwriter. Het zou mooi zijn dat deze Rotterdammer  nu ook de ruimte krijgt om zijn verhaal voor een groot publiek te doen. Velen zullen prettig  verrast zijn.

Singer-songwriter