Debuutalbum voor Ier Dermot Kennedy

Label : Universal

2019-10-07 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Dermot Kennedy - Without Fear

Without Fear is het meer dan logische debuutalbum van de Ierse singer/songwriter Dermot Kennedy. Van straatmuzikant tot popster; de sympathieke Ier heeft er hard voor gewerkt maar de doorbraak lijkt er echt te zijn.

Glen Hansard en Taylor Swift
We kennen de Ierse singer/songwriter natuurlijk vanwege zijn megahit ‘Power Over Me’; met die donkere, diepe stem en de rollende beat. Uiteraard mag deze hit niet op dit debuutalbum ontbreken en die donkere stem is natuurlijk wel één van de troeven die hij slim uitspeelt. Al sinds enkele jaren brengt hij singles en EP’s uit maar het grote succes bleef tot op heden uit. Neem bijvoorbeeld opener 'An Evening I Will Not Forget’ dat al in 2015 werd uitgebracht, maar voor dit album opnieuw werd bewerkt. Zijn stem in combinatie met de pakkende lyrics zorgen voor die aantrekkelijke, toegankelijke sound en het wat meer elektronische lijkt zijn stemgeluid nog meer te versterken. Natuurlijk helpt het als Glen Hansard je ook nog van adviezen gaat voorzien en Taylor Swift je muziek in haar persoonlijke playlist opneemt.

Krachtige popsongs
De typische opbouw van songs hanteert de Ier veelvuldig. ‘All My Friends’ kent ook weer die rustige opbouw om daarna te worden uitgebouwd naar een krachtige popsong net zoals ‘Outnumbered’. ‘What Have I Done’ en ‘Dancing Under Red Skies’ kennen qua compositie een wat minder bombastische opening met Kennedy aan piano en hier haalt hij werkelijk alles uit zijn stem. Overigens hoor je af te toe overeenkomsten met Ed Sheeran en qua diepte met Marcus Mumford van Mumfrod & Sons. ‘Moments Passed’ is ook weer zo’n track die al eerder uitkwam, evenals zijn bescheiden hit ‘Lost’. Soms pakt Kennedy gelukkig toch weer terug naar die aangename, authentieke singer/songwriter-stijl. Wat meer ingetogen en wat meer richting akoestisch. ‘The Corner’, maar vooral een nummer als ‘Rome’ zorgen voor de broodnodige balans op het album. De titelsong bewaard hij voor het laatst. De meest emotionele afsluiter van dit debuutalbum is misschien wel de grootste verrassing en Kennedy klinkt hier het meest oprecht en geloofwaardig.

De dertien nummers tikken een kleine vijftig minuten speeltijd aan. Natuurlijk staan er een aantal bekende nummers op die Kennedy al eerder uitbracht. Hij weet inmiddels hoe hij aanstekelijk popsongs moet schrijven; met zijn donkere stem als belangrijkste wapen weet hij dat te combineren met beats, akoestische gitaren en piano. Hij heeft duidelijk zijn singer/songwriter in pure vorm achter zich gelaten en trekt de popkaart als troef en joker. Een prima debuut met als kanttekening dat er best wat herhaling qua stijl te horen is. Veel luisterplezier.

Dermot Kennedy Live
28 nov. : Afas Live, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter