2016-03-16 07:00:00 • 7 min lezen

Desert Mountain Tribe – Either That Or The Moon

Label: Suburban

Eindoordeel: 9/10

De ruimte in

Het is goed toeven in space! De laatste tijd zoeken steeds meer bands het luchtruim op met een combinatie van hypnotiserende grooves, memorabele melodielijnen en een geluid dat veel weg heeft van hoe het zou klinken als je ooit een zwart gat ingezogen zou worden. Het Brits/Engelse samenwerkingsverband Desert Mountain Tribe heeft ook de gordels omgedaan om het universum te onderzoeken en doet dat op werkelijk sublieme wijze hier op hun debuut ‘Either That Or The Moon’. Een plaat waaraan werkelijk waar alles klopt. Van productie, tot executie tot, belangrijker nog, het materiaal zelf. Of het nu gaat om melodieuze rockers zoals de ruim zeven minuten durende openingstrack ‘Feel The Light’ of de drone-trip die ‘Heaven And Hell’ is: de mannen hebben de stuurknuppel stevig tegen de knie.

Voorbij de dampkring

Over de gehele linie ligt het tempo hoog, wat je metaforisch zou kunnen zien als het versnellen van de shuttle terwijl ‘ie verder en verder buiten de dampkring komt. Stormachtig op plekken, meer vloeiend op andere. ‘Enos In Space’ bijvoorbeeld doet z’n chorus van “I Feel Like I’m On Top Of The World’ muzikaal alle eer aan door als een echte driving song te klinken, maar dan op z’n buitenaards. Onmogelijk om daar geen euforisch gevoel bij te krijgen. ‘Way Down’ daarentegen klinkt bijna als iets van Oasis, tenminste als de gebroeders Gallagher een tijd lang zouden hebben geleefd op een strikt dieet van peyote en mescaline. Bouwend en bouwend, stuwend en stuwend en uiteindelijk climaxend in een onwijs gedreven gitaarsolo en een band firing on all cylinders. De allermooiste track hier is echter het negen minuten durende ‘Interstellar’ dat net zo meeslepend is als z’n titel doet vermoeden. Laverend tussen berustend, melancholisch en intens is het niets minder dan een reis die, op zichzelf staand, de aanschaf van dit gehele album al waard maakt. En die, ondanks z’n lijvige speelduur, ook nog eens te kort is!

Volkomen volwassen

Het is bijna niet te vatten hoe onwijs volwassen dit debuut van de mannen klinkt. Alsof ze er jaren aan hebben geschreven (en misschien hebben ze dat ook wel!) en alleen het allerbeste materiaal door de schifting hebben laten komen. En dan te bedenken dat dit album ook nog eens een uur lang duurt zonder dat er ook maar een track op staat die voelt alsof er nog iets opgevuld moest worden. Nee, alles hier heeft z’n plekje en is op z’n eigen wijze memorabel. Dat dit album dan ook niets anders dan een aanrader is voor de (space) rockers onder ons mag gerust een gegeven heten. Er wordt wellicht vaak door de pers met die term gesmeten, maar dit ‘Either That Or The Moon’ is het wel degelijk: een droomdebuut. Een plaat die elke beginnende band hoopt te maken maar die slechts enkelen gegund is. En als we met afsluiter ‘Leave It Behind’ de wereld van Desert Mountain Tribe achter ons laten is het met een gevoel dat we zojuist iets heel bijzonders hebben mogen meemaken. Dat zeldzame gevoel een uur lang in die sprookjesachtige wereld te hebben geleefd waar muze en muzikant elkaar hartstochtelijk hebben bemind en er, als gevolg, magie is geboren.

Miss it at your peril.

Eindoordeel: 9/10