2016-09-20 07:00:00 • 3 min lezen

Devin Townsend Project – Transcendence

Devin Townsend Project – Transcendence Label: Hevydevy rec / Inside Out Eindoordeel: 8

Wanneer Steve Vai ruimte geeft aan een jonge Canadese gitarist, werd ieder rock en metal gitarist nieuwsgierig naar de kunsten van Devin Townsend. Hij was nog geen twintig wanneer hij het album “Sex & Religion” inspeelt. De stijl die Townsend koos was de agressieve metal sound, dat hij met de band Strapping Young Lad ten gehore bracht. Al snel kwam hij er achter dat er meer dan metal is, waardoor hij zijn solo projecten gebruikte om ander stijlen als jazz en prog rock te laten horen. Na het album “Infinity” liet hij zich opnemen wegens manisch depressiviteit. Wanneer deze ziekte weer onder controle is, weet Townsend de weg naar het podium weer te vinden. Al wisselt hij veel van ‘band’ naar ‘project’ en ‘solo’ momenten, is zijn productie hoog. De zware prog metal krijgt hier veel gitaarsolo momenten. Het zware “Failure” met een heerlijke wahwah gitaargeluid, is vooral meeslepend en zou wellicht wel een minuutje of twee minder kunnen. Al is dat gelijk aan de sound van Townsend. Met het 7 minuten durende “Secret Sciences” brengt hij de progrock toegankelijker voor het grote publiek. Waarna Townsend een weerzinwekkend 9 minuten epos “Higher” brengt dat de gothic en progrock met koren bij elkaar brengt. De Ween cover “Transdermal Celebration” weet Townsend uit te rekken van amper 4 minuten van het origineel naar een ruim 8 minuten versie op deze plaat. Al is de helft van het nummer vulling. Dat is net zo jammer omdat het album verder meer dan een goed prog metal album is. Devin Townsend komt volgend jaar naar Nederland 9 maart 013 te Tilburg 10 maart Melkweg te Amsterdam