Dieter en Eric van der Westen - The Sun Will Rise Again

2021-03-16 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Folk / Singer-songwriter
8

De twee broers Dieter en Eric van der Westen hebben onafhankelijk van elkaar een indrukwekkende carrière opgebouwd. Toen de wereld stopte vanwege de pandemie besloten de broers dat dit misschien wel eens dé gelegenheid zou kunnen zijn om samen een album op te nemen. Afgelopen vrijdag was de albumrelease van dit bijzondere album The Sun Will Rise Again.

Wereldwijd succes
Op dit akoestische album The Sun Will Rise Again is de muzikaliteit én de jarenlange ervaring van de beide broers van der Westen hoorbaar maar ook voelbaar. Eric van der Westen (57) is een gerenommeerde contrabassist binnen de Jazzwereld die op podia als Carnegie Hall stond, terwijl zijn jongere broer Dieter (46) wereldwijd succes had met zijn Nederlands-Marokkaanse band Kasba. Voor dit album bundelen de broers uit Tilburg tijdens de wereldwijde pandemie hun krachten en besluiten ze zelf Americana en Folksongs te schrijven en op te nemen, de muziekstijl waar ze beiden ook zo van houden. Resultaat is een achttal nieuw, zelf geschreven nummers, aangevuld met drie zogenaamde “traditionals”, te weten ‘Erie Canal’, ‘FFV’ en ‘Sint James Infirmary’.

Americana en Folk
De broers openen met het zeer intieme klinkende ‘From Dusk Till Dawn’ waarvoor de vluchtelingencrisis de inspiratie vormt. Meteen is daar het fragiele en subtiele gitaarwerk waarneembaar maar ook de bevestiging dat de Dieter een hele mooie en warme stem heeft.  Vervolgens is daar de titelsong die door Eric’s spel op de Contrabas de nodige vaart behoudt. Dieter schreef het merendeel van de nummers, Eric werkte de muziek verder uit maar dit album is vooral een resultaat van de beide broers. Nummers als ‘Hold the Line’, ‘House Of Hope’ en ‘I Want You’ ademen een intiem Americana en Folk-karakter uit en regelmatig klinkt Dieter zijn stem breekbaarder dan ooit. Eén van de hoogtepunten is ‘Save My Memories’ waar we Dieter ook op mondharmonica horen en de meerstemmigheid van de broers geeft het nummer extra karakter. Het album wordt afgesloten met één van de drie “traditionals’, ‘Sint James Infirmary’. Op de manier hoe de beide broers hun geliefde instrumenten bespelen en hoe we Dieter horen zingen kunnen we niet anders dan concluderen dat dit een uiterst respectvolle en geslaagde uitvoering is van deze klassieker.

The Sun Will Rise Again is een prachtig album geworden vol met sfeervolle en intieme liedjes die in deze uitvoeringen perfect in de huidige tijdsgeest passen. Het muzikale talent van de beide broers, het jarenlang spelen op wereldwijde podia en de kunst om in deze tijd een dergelijk album te kunnen maken getuigen van die internationale klasse. Veel luisterplezier.

Americana / Folk / Singer-songwriter