2014-04-13 07:00:00 • 7 min lezen

Dio - This Is Your Life

Dio – This Is Your Life (tribute) Label: Rhino Eindoordeel: 8

Voor de jongere generatie is Dio een rapper uit Amsterdam. Maar de naam Dio hoort bij een van de beste zangers die op deze aardbol heeft geleefd. Ronnie James Dio (Ronnie James Padavona) was de zanger van Rainbow, volgde Ozzie Osbourne op in Black Sabbath en kwam half jaren 80 met zijn solo project Dio. Het rock album Holy Diver is een regelrechte klassieker in de rock wereld.

De kleine man met de grootste stem werd hierdoor regelrecht een hardrock Icoon. De meeste mensen kennen Dio niet bij naam, het nummer van “de zingende kikker” van Roger Glover (Deep Purple) “Love is All” is in vele hoofden gegrift. Op 4 mei 2010 overleed Dio aan de gevolgen van maagkanker. Veel rockacts namen een tribute song op voor de Voice of Rock. Nu is er een tribute compilatie waarvan de opbrengst naar het “Ronnie James Dio Stand Up And Shout” kankerfonds gaat.

Het album kent veel bekende rock collega’s die hun medewerking verleenden. Opvallend is dat deze mensen ooit in de band DIO hebben gespeelt. Deze bijzondere combinatie is Motorhead met Saxon zanger Biff Byford (Starstruck) of de samenwerking van Glenn Hughes (Deep Purple/ Black Country Communion), Rudi Sarzo ( Ozzy/ Dio/ Whitesnake), Simon Wright(Dio/ACDC), Craig Goldy (Dio) en Scott Warren (Dio/ Warrant) die het nummer “Catch the Rainbow” onder handen nemen. De Rainbow song “Man On The Silver Mountain” wordt vertolkt door de zwaargewichten in de rock. Rob Halford (Judas Priest), Doug Aldrich (Dio/ Whitesnake), Vinny Appace (Dio/ Black Sabbath/ Rick Derringer) en Jeff Pilson (Dio/ Dokken/ Foreigner). Maar ook rockacts nemen deel aan dit album. Zo staan er versies op van Killswitch Engage (“Holy Diver”), Anthrax (“Neon Knights”), en Scorpions (“Temple of the King”). Ieder doet dit op zijn eigen wijze. Een verrassende versie van “The Last In Line” door Tenacious D (Jack Black en Kyle Gass) en Metallica’s “Ronnie Rising Medley” komen goed uit de verf.

Dio levert zelf het titelnummer wat nog op de plank lag. Op de japanse versie staan nog 3 extra tracks waaronder “Stand Up And Shout” van de ex DIO leden die tegenwoordig onder de naam Dio Disciples regelmatig een reunie / tribute optreden geven. Een album vol top Dio songs door de Top rock artiesten van nu. Zeker een must voor de DIO fans! Maar het is wel duidelijk dat er maar een Voice of Rock is. Een zanger die iedereen na wil doen, maar ieder moet nageven dat deze man op eenzame hoogte stond. Dan zijn de originele songs meer dan de moeite waard.