2017-03-23 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / R&B
6,5

Dirty Projectors - Dirty Projectors

Vijf jaar na het uitkomen van Swing Lo Magellan is daar het nieuwe project van Dirty Projectors. Een titelloos album, maar waarschijnlijk wel het meest persoonlijke tot op heden.

De breuk met zangeres Amber Coffman
Wat vooral opvallend is zijn de persoonlijke teksten die duidelijk maken wat voor impact de “break-up” met zangeres Amber Coffman betekent voor Longstreth. Teksten zoals in ‘Up In Hudson’ zijn in vrijwel elke track terug te vinden. Hier zingt hij: ”Wash It Away, All Of The Pain And Anger”. Het nummer gaat over die eerste kennismaking, de verliefdheid, het samenzijn en dan de onvermijdelijke weg naar het einde van de relatie. Alle negen nummers doorspekt met samples en andere versieringen om de R&B sound verder te versterken. ‘Work Together’ is zo’n exemplarisch voorbeeld; een kort piano intro waarna het nummer in een kunstmatige, elektronische wijze vorm gegeven wordt. Hier horen we Longstreth zingen: “Maybe Love Is A Competition That Makes Us Raise The Bar / We Better Ourselves”. Gaandeweg wordt steeds duidelijk dat die breuk met zangeres Amber diepe groeven heeft nagelaten dat vorm krijgt in persoonlijk leed.

De wereldhit ‘Fourfiveseconds’
Longstreth blijft volharden in deze stijl waarbij hij vrijwel alleen gebruik maakt van synthesizers, vocoders en veel, heel veel samples. Zo hoor je bij ‘Little Bubble’ ineens een intro van strijkers maar na een halve minuut is daar weer die falsetachtige stem van Longstreth die omgeven wordt door elektronica. Opvallend en soms misschien ook wel irritant zijn de Kanye-irritaties. We weten natuurlijk dat hij in een vroeg stadium werd gevraagd mee te denken met het maken van de wereldhit ‘FourFiveSeconds’ van Rihanna, Kanye West en Paul McCartney maar je moeten zaken niet groter maken dan ze zijn. Meest hitgevoelige nummer is waarschijnlijk ‘Cool Your Heart’; een nummer dat écht eigentijds is, lekker R&B en groovy en zonder teveel geëxperimenteer en waarbij er een vocale bijdrage is van Dawn.

Het titelloze album Dirty Projectors is een terugkeer en weerzien na vijf jaar. Het album is een combinatie van R&B, rap en pop maar dan wel in de kakafonie-variant. Over smaak valt niet te twisten maar het ontbreken van authentieke instrumenten en daarmee dus het gebruik van slechts synthesizers en andere elektronica maakt geeft dit album iets kunstmatigs. Duidelijk wordt wel dat we hier te maken hebben met iemand die een persoonlijke breuk lastig te verteren vindt. Veel luisterplezier.

Alternative / R&B