2016-05-16 07:00:00 • 9 min lezen

Discohen - Popular Positions

Discohen – Popular Positions Label: eigen beheer Eindoordeel: 7

Met het idee dat de titel met de daar bijbehorende hoes, een disco album zou kunnen zijn heeft het mis. Het idee dat Leonard Cohen populaire popsongs, lees disco hits, zou gaan zingen, krijgt dit een andere dimensie. Het gaat om de tekst die op deze wijze meer aanwezig is dan wanneer de popsong in vol ornaat wordt gespeeld. De diepe stem van Teije Venema maakt de Rod Stewart hit “Do You Think I Am Sexy” heel anders sexy. Vooral de saxofoon is hier in mooi verwerkt. Dat geldt ook voor Olivia Newton John’s “Physical” en Donna Summer’s “Hot Stuff”. De songs zijn loom van aard en vallen zo nu en dan in herhaling doordat de meeste songs omgezet zijn in hetzelfde tempo. “Miss You” van Rolling Stones klinkt bijna hetzelfde als “Like A Virgin” van Madonna. Toch zitten er erg leuke versies tussen. Waaronder “Ring My Bell” van Anita Ward dat door de koortjes tot een prachtig nummer wordt gebracht. Het moet allemaal een sexy zwoel karakter hebben voor dat de hete luie zomer begint. Met “I Was Made For Lovin’ You” van KISS, wordt dit qua tekst zeker gehaald. Of nu alle songs even goed geslaagd zijn laat ik aan de luisteraar over. Maar nu deze heren Cohen omtoveren, Douwe Bob Johnny Cash na doet, zal het niet lang duren dat er spoedig een album komt met onverstaanbare teksten a la Bob Dylan, een country album met songs a la John Denver… Waar dit naar toe moet gaan is nog even de vraag. Voor een geintje en ander sfeertje is dit even leuk, zolang er maar geen vervolg komt in allerlei varianten.

Discohen is te zien op 28 mei in Utrecht Kytopia