Topregistratie DCX MMXVI van wereldtournee van Dixie Chicks

2017-09-16 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop
8,5

Dixie Chicks - DCX MMXVI (2CD+DVD)

Misschien wel de meest succesvolle "female” band van de wereld verraste vorig jaar met een wereldtournee. De Dixie Chicks trapten hun DCX MMXVI-tour in België af en ze zouden ruim een jaar “On the Road” zijn. Deze week kwam de langverwachte registratie uit, een mooi pakket met zowel een DVD als een dubbel-cd.

Label : Columbia

Dertig mijoen albums verkocht!
De Dixie Chicks zijn groot in Amerika. Dertien Grammy Awards, 6 US Bilboards, 4 American Music Awards en wereldwijd verkochten ze een kleine dertig miljoen albums. Buiten de VS zijn de dames ook bekend maar is hun populariteit wel wat gematigder. Vanuit de Countrymuziek en Blue Grass heeft de band zich de afgelopen jaren verder ontwikkeld richting pop en Alt-country en scoorden grote hits als ‘The Long Way Around’ en ‘Not Ready To Make Nice’ (song of the year in de VS in 2007). Deze tour moeten we misschien beschouwen als een opmaat naar nieuw werk want het laatste studioalbum dateert al weer uit 2006 nadat de dames aankondigden eerst wat tijd aan hun gezinnen te besteden.

Een ode aan Prince
Het album bevat een tweetal cd's en een dvd en is als geheel wel prachtig vormgegeven. Ook het artwork, het boekje met veel informatie en foto's zijn een welkome aanvulling. Natuurlijk horen we de grote hits terugkomen die op de cd's geweldig gemixt zijn waardoor je een prachtig geluidskwaliteit overhoudt maar toch de charme van het live-concert meekrijgt. Verder zijn de schijfjes complementair aan elkaar want een nummer als ‘Something In The Air’ is alleen op de cd terug te horen. Het eerste deel van het concert is lekker uptempo met nummers als ‘The Long Way Around’ en ‘Lubbock Or Leave It’. Tijdens de tour was daar het plotselinge overlijden van Prince en als ode brengen ze hun versie van ‘Nothing Compares 2 U’ ten gehore. Een moment van kippenvel. Logisch vervolg is de ballad ‘Top Off The World’. Het eerste schijfje wordt afgesloten met het swingende ‘Goodbye Earl’.

Show is mooi gevisualiseerd op de DVD
Het tweede schijfje trapt af met hun akoestische set die ingezet wordt met het sentimentele ‘Travelin' Soldier’. Opvallend nummer in deze set de Beyoncé-cover ‘Daddy Lessons’, overigens smaakvol neergezet. Natuurlijk wordt de band ook nog in de schijnwerpers gezet en na het ‘Bluegrass Instrumental’ pakken de Dixie Chicks de draad weer op. Met nummers als ‘Ready To Run’, ‘Landslide’(Stevie Nicks-cover) en het rockende ‘Sin Wagon’. Natuurlijk mogen ‘Open Spaces’ en ‘Not Ready To Make Nice’ niet ontbreken. De DVD bevat het gehele concert en dan wordt pas duidelijk hoe muzikaal de drie dames zijn. Martie Maguire (viool, mandoline), Natalie Maines (zang, gitaar) en Emily Robison (banjo, dobro, gitaar) zorgen voor een superstrakke show waarbij de gehele setting hoofdzakelijk in zwart/wit is. Witte instrumenten, zwarte kleding en een giga videowall waar mooie beelden te zien zijn. Verder is het enthousiasme van het publiek overduidelijk en laat de concertregistratie zien dat de dames er na al die jaren nog echt plezier in hebben.

Het voordeel van dit soort uitgaven (CD+DVD) is dat je én luisterkwaliteit hebt op de cd’s maar dat je ook een DVD hebt om de sfeer te kunnen proeven en de combinatie van geluid en visualisatie kunt ervaren. En juist daarin zit in DCX MMXVI de meerwaarde. Al met al genoeg luister- en kijkplezier voor een middag of avond. Het gevoel dat overheerst is dat je met terugwerkende kracht de albums weer gaat beluisteren en als de dames ooit nog een keer een concert in Nederland geven je er bij wilt zijn. Veel luister- en kijkplezier!

Country / Pop