Canadese postrock band Do Make Say Think brengt na 8 jaar weer een album uit!

2017-08-21 07:00:00 • 3 min lezen

Progressive / Rock
8

Do Make Say Think - Stubborn Persistant Illusions

Het is één van die bands die in een nichehoek van het muzikale spectrum opereren. De Canadese band Do Make Say Think bracht een twintigtal jaren geleden het titelloze debuut uit. Voor het nieuwste album, Stubborn Persistant Illusions, hebben we acht jaar moeten wachten. Overigens heeft deze postrock band hun naam eigenlijk te danken aan een soort van Canadees equivalent van ons oer-Hollandse “Aap-Noot-Mies”-leesplankje. Toen ze in ’95 namelijk aan het repeteren waren in een lokaal in een Canadese basisschool stonden er de (werk)woorden “Do-Make- Say-Think” op het bord geschreven. Dat werd de bandnaam.

Label : Constellation / Konkurrent

Weids uitgesponnen instrumentale postrock
Het gaat te ver om te zeggen dat je bij de eerste noten van opener ‘War On Torpor’ meteen roept “hé, dit is een DMST-track”, maar gaandeweg krijg je wel steeds meer het gevoel dat dit nummer past bij het DNA van de band. Snelle drums, gitaren ietwat op de achtergrond en diverse muzikale omlijstingen en instrumentale toevoegingen. Na een kleine vijf minuten is dat de eerste kennismaking met dit nieuwe album en kunnen we alleen maar een blijk van herkenning en waardering uitbrengen. Opvallend is dat de band kiest om na deze vurige opener de track ‘Horripilation’ te plaatsen; een nummer dat een ongekende opbouw kent; gitaar, drums en piano in een bezwerende melodie die na enkele minuten ontbrandt in een fantastisch postrocknummer met een speelduur van ruim tien minuten. Tip; luister dit nummer met je koptelefoon op!

Een tweeluik
Centraal op het album staat het rock-tweeluik ‘Bound’ en ‘And Boundless’ geposteerd, samen goed voor een kleine twaalf minuten. Ook hier trekken de heren alle registers open en val je in verbazing als de drums voort ratelen, de gitaren aanzwellen en je als luisteraar vervolgens ineens overvallen wordt door de intens klinkende synths. De overgang van de ene track naar de andere tracks is misschien nóg heftiger; dubbele drums, synths die als diepe drones neerdalen maar na enkele minuten weer transformeren in een voortkabbelende melodie met soepele drums en gitaarriffs. Het is nog steeds duidelijk dat de band vertrouwt op hun kwaliteiten waarbij rock gecombineerd wordt met jazzinvloeden maar ook synths een voorname rol kennen. Afsluiter ‘Return, Return Again’ is waarschijnlijk de kers op de taart want de band weet hier ook weer een onnavolgbare combinatie van gitaarloops, drumritmes te combineren met andere instrumenten in een bombastisch te noemen track.

De band brengt niet vaak nieuwe albums uit en tourt ook niet vaak. De band zegt hier zelf over: “We’ve been a band for over 20 years and we’ve made seven albums, all released on Constellation. We don’t tour a lot these days but that just makes it all the more special when we do. In the time we’ve been together our music has managed to work its way into the hearts of a number people around the world. What more can a band want? We are grateful. It is no small thing to pour your heart (if hearts are liquid) into your fingers and produce sounds that perfectly reflect your feelings and then have those feelings accepted and welcomed by thirsty, heart-drinking ears. It makes life better.”

Stubborn Persistant Illusions zal in niet veel jaarlijstjes voorkomen. Toch is DMST een band die zichzelf de afgelopen decennia heeft bewezen en in het rijtje Mogwai, Godspeed You thuis te horen en een eigen identiteit te hebben. Als je een liefhebber bent van weids uitgesponnen postrock soundscapes is dit een album dat je moet luisteren of misschien zelfs wel in je muziekkast moet staan. Het heeft even geduurd maar de heren leveren weer een topalbum af. Ook het artwork is weer prima verzorgd om het plaatje compleet te maken. Voorlopig staan er nog geen optredens gepland dus we zullen het even met het album moeten doen. Veel luisterplezier!

Progressive / Rock