Dodie - Build A Problem

Label : CMRRA

2021-05-11 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Dodie - Build A Problem

Al sinds 2012 stuurt de Britse singer/songwriter Dorothy Miranda Clark, artiestennaam Dodie via Youtube covers, singles en EP’s op ons af. In 2017 won ze hier zelfs een prijs Award voor maar we moesten toch tot het hier en nu wachten voordat Dodie een echt volwaardig album uitbracht. Build A Problem is de titel van dit eerste studioalbum en het is het wachten meer dan waard.

Nuances
De amper 1 minuut durende opener ‘Hate Myself’ is bijna een geheel a-capella gezongen, met op de achtergrond wat geneurie. Vervolgens is daar de prachtige single ‘Hate Myself’ waar de drums uiteindelijk voor een massief geluid zorgen en in combinatie met de backing vocals en de stem van Dodie is dit een ijzersterke track. Overigens komt Build A Problem het best uit de verf als je het op de koptelefoon luistert of als de volumeknop wat naar rechts is gedraaid. Dit om alle nuances van haar stem en het vaak minimalistische instrumentarium tot je te kunnen nemen want de productie is messcherp. De opnames zijn vaak zo kristalhelder dat je elke lettergreep waarneemt, elke nadruk of stemverheffing wordt als het ware onder een vergrootglas wordt gelegd zoals bij ‘ Kissed Someone (it wasn’t me)’ dat door de aanwezige strijkers nog een wat nadrukkelijk melancholie meekrijgt. Ook ‘Sorry’ kunnen we in hier in één adem noemen waarbij de 26-jarige Britse heel creatief het volume laat aanzwellen richting het einde.

De lat wordt hoog gelegd
Een over het algemeen spaarzaam instrumentarium loopt als een rode draad door dit album en het is vooral haar mooie stem die de aandacht trekt. Bij ‘Cool Girl’ gaat ze met haar stem mooi de hoogte in en hier zorgen de diepe drums dat het nummer gaandeweg wat meer vaart krijgt. Zelfs de instrumentale soundscapes (‘?’ en het klassieke ‘.’) passen wonderwel. In de pers wordt Dodie soms vergeleken met Billie Eilish en een andere naam die we regelmatig voorbij horen komen is Fiona Appe. Voor beiden valt wat te zeggen al heeft Dodie haar eigen stijl ontwikkeld. Op het akoestische ‘Rainbow’ kleurt de stem van Dodie prachtig en ook hier zorgen de strijkers voor een intieme sfeer. Bij het vergelijkbare ‘Four Tequilas Down’ zijn het vooral de harmonieën die voor die bijzondere luisterervaring zorgen en bij ‘Special Girl’ trekken het “handclapping” en het percussiewerk de aandacht. De afsluiter ‘Before The Line’ zorgt voor de spreekwoordelijke “staart” en past prima bij de eerste nummers van dit album waarmee de cirkel rond is.

Build A Problem is een mooi luisteralbum geworden. Het heeft een kop en een staart en daar tussenin word je meegenomen in de intieme sfeer van de vaak wat minimalistische en melancholische composities van Dodie. Voeg daarbij haar kristalheldere stem, de speciale productie en de vaak poëtische teksten en het resultaat is toch wel een bijzonder album. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter