Doe Maar – Klaar

Label: Music on Vinyl/ V2

2021-08-13 07:00:00 • min lezen

Nederlands
8

Doe Maar – Klaar

Ruim 20 jaar geleden verscheen het vijfde album van de meest spraakmakende Nederpop band Doe Maar. De band wist in 4 albums Nederland in extase te brengen met hits als Pa, Doris Day en andere Stukken, 32 jaar (Sinds 1 Dag of 2) en Doom-gedachte van ‘De Bom’. Het was 1983 dat de band met hun Lijf Aan Lijf album een einde maakte aan het overdonderde succes. We schrijven 2000, het leven ziet er heel anders uit en de muziekgenres kende een evolutie van de hiphop en rap.

“Zoals het album ook opent met de zin Wat is de wereld veranderd ….ik ben niet meer de jongste Toch doe ik mijn ding. Kijk hoe ik speel in mijn bandje, In hetzelfde tentje en ik bas en zing.” Aldus Henny Vrienten in ‘Alles Doet Het Nog’. Misschien voor enkele mensen niet voor te stellen, maar voor een grote groep 30ers van toen zijn het woorden waarmee alle aderen opengingen en het bloed vol energie door het lijf gierde.
De band deed “secret live sessies” in de kleine zalen van de poppodia voor een minimaal publiek. Het was de opmaat naar de grote comeback tour... 16 keer Ahoy Rotterdam en 175. 000 was voor die tijd bijzonder en uniek!

Met gasten als Def P (Pascal Griffioen) van Osdorp Posse op ‘Aan de Bewoners Van Dit Pand’, Brainpower (Gert- Jan Mulder) op ‘Als Niet Als’, Rowwen Heze Jack Poels tekent voor Leven Met Een Zeven en Frank Boeijen werkt mee aan het ‘Niet Nodig’.
Met de classic Doe Maar songs als ‘Watje’, ‘Een Droom’ of ‘Het Beste’ wordt de oude ska vermengt met de huidige pop van toen. De verhalen in de songs gaan dieper dan de mainstream songs van vandaag de dag, zoals het verhaal van ‘Oorlog’, ‘Overspel’ en ‘Het Beste’. Dat gitarist Jan Hendriks het nummer ‘De Kater’ zingt is een humoristisch unicum en weet de band dit album toepasselijk met ‘Klaar’ af te sluiten.

Het album met 18 nummers, dat nu als 2 losse albums zou worden uitgebracht is nu verkrijgbaar als rood gekleurde dubbel lp op 180 audio vinyl. Wees er snel bij want er zijn er maar 1000 van dit heerlijk album gedrukt!

Nederlands