2015-10-07 07:00:00 • 9 min lezen

Don Henley - Cass County

Label : Capitol / Universal Eindoordeel : 9

Don Henley bracht deze week zijn vijfde soloalbum uit. De man die samen met zijn Eagles-vrienden meer dan 150 miljoen platen verkocht deed er ruim 15 jaar over om Cass County uit te brengen.

Geboren en getogen in Cass County, Texas, USA Henley is geboren en getogen in het Cass County, het noordoostelijke gebied van deze Amerikaanse staat. De albumtitel is dan ook naast een verwijzing naar zijn jeugd ook een verwijzing naar dit gebied en op dit album is er ook wel ruimte voor wat autobiografische teksten. In een interview geeft Henley aan dat sinds de hergroepering van dat andere “bandje” (lees: The Eagles) hij veel gereisd heeft, op tournee is geweest en simpelweg tussendoor tijd aan zijn gezin heeft besteed met opgroeiende tieners. Want het gezinsleven is voor deze superster erg belangrijk. Dus dat de opvolger van het in 2000 uitgekomen Inside Job lang op zich laten wachten is volgens Henley een logisch gevolg van die omstandigheden.

Opmerkelijke samenwerkingsverbanden Het voordeel van een superster en een gerenommeerd artiest als Don Henley is dat een verzoek tot samenwerking vaak en snel wordt ingewilligd. Zo is op de rustige en sfeervolle opener ‘Brable Rose’ een rol weggelegd voor zowel Mick Jagger als Miranda Lambert. Prachtig om Jagger in een alt-country nummer een couplet te horen zingen! Het vervolg is nog meer in harmonie. ‘The Cost Of Living’ is een prachtig duet met country-ster Merle Haggard en uiteraard worden de heren ondersteund door de slide-gitaar. Henley is natuurlijk een veelzijdig muzikant die garant staat voor muzikale hoogstandjes en dat wordt op dit album maar weer eens bevestigd. ‘Take A Picture Of This’ is een bloedmooie rustige rockballad die zorgt voor dat altijd aanwezige rustmoment. Met Vince Gill die de 2e stem verzorgt, schotelt Henley ons vervolgens ‘No, Thank You’ voor; een heerlijk uptempo country-rocknummer met die traditionele piano op de juiste momenten op de voorgrond.

Een tranentrekker met Dolly Parton Zoals je mag verwachten van perfectionist en muzikale alleskunner Henley blijft het niveau van de songs ongekend hoog. Ook op het tweede deel zijn de samenwerkingen weer niet van de lucht; een opzwepende drumpartij houdt de spanningsboog hoog op ‘That Old Flame’ waar een rol is weggelegd voor Trisha Yearwood, Tegenhanger is een ultieme country tranentrekker; de slowfox countryballad ‘When I Stop Dreaming’ waar Henley voor dit duet met countryster Dolly Parton kiest. Beide stemmen klinken overigens geweldig naast elkaar. Reflecterend en voorzien van een persoonlijke noot zijn het rustige ‘A Younger Man’ en het rockende ‘Where I Am Now’ waar de reguliere versie van Cass County mee afgesloten wordt. Mijn advies zou zijn om de luxe uitgave met vier extra tracks aan te schaffen want daar vinden we ook nog enkele nummers die niet te versmaden zijn. Na ruim een uur komt er dan een einde aan dit nieuwe meesterwerkje van één van de belangrijkste Eagles-leden.

Eindoordeel Vijftien jaar hebben we moeten wachten op Cass County. Dat is té lang. Iets minder stevig dan op zijn laatste werk en met wat meer country-invloeden dan ooit tevoren is het een prachtplaat geworden  die de eerste weken niet uit de cd-speler te krijgen is. Los van alle samenwerkingsverbanden is de stem van Henley nog altijd uniek en is het uitermate knap dat het geen Eagles-achtig album is geworden maar een echt, authentiek Don Henley album. Veel luisterplezier.