2015-08-16 07:00:00 • 5 min lezen

Dornik - Dornik

Label : PMR Records Eindoordeel : 8,5

Deze week werd kwam het titelloze debuut van Dornik uit; misschien wel het Britse antwoord op de nalatenschap van de King of Pop Michael Jackson.

Ontdekt door Jessie Ware Dornik is zijn artiestennaam en is een samensmelting van de namen van zijn moeder Dorothé en zijn vader Nick. Zoals zo vaak zijn toevalligheden bepalend in iemands carrière. Dornik was tot voor kort drummer in de begeleidingsband van de Britse singer/songwriter Jessie Ware toen hij op enig moment benaderd werd door het label PMR. Jessie had blijkbaar enkele demo’s van Dornik die hij tijdens de tournee had opgenomen doorgespeeld naar haar platenmaatschappij. Het platenlabel PMR onderkende het talent en zag er brood in. Twee jaar geleden lanceerde hij zijn debuutsingle ‘Something About You’ dat onmiddellijk lovende kritieken kreeg in de R&B en Soul-scene. Dornik kreeg voor het maken van zijn debuutalbum hulp van de producer Russel Elevado (D’Angelo) die zijn sporen inmiddels verdiend heeft.

Volwassen debuut Het album kent tien tracks die een samen een uitmuntend debuutalbum vormen. Veel synth’s  en elektronische beats die gecompleteerd worden door een rijk instrumentarium en diverse samples. Dit alles in combinatie met het puntgave stemgeluid van Dornik zorgt ervoor dat het album een volwassen en warme sound heeft gekregen. Opener ‘Strong’ is perfect gekozen en meteen maken we kennis met de vele mogelijkheden die de stem van Dornik heeft. Grote namen als Prince en Michael Jackson vormen de voedingsbodem van zijn inspiratie en de vergelijking met Michael Jackson is niet vreemd. Net als Jackson hoeft hij zijn stem niet te verheffen (en dat doet hij dan ook niet) om tot grote hoogte te stijgen. Luister naar ‘Stand In Your Line’ en je begrijpt waarom. Bij ‘Shadow’ kun je met het nodige inlevingsvermogen vleugjes van ‘Human Nature’ van Michael Jackson ontdekken.

Combinatie van Soul en R&B Ondanks de overeenkomsten die je qua stemgebruik en -geluid kunt ontdekken heeft Dornik zijn eigen sound die helemaal in het huidige tijdperk past. De productie is zo glad als een gepolijste ring en van hoge kwaliteit en kent een heerlijke mengeling van soul en R&B. ‘Mountain’ kent een lekkere luie basis maar wordt door muzikale versieringen en de stem van Dornik tot een geweldige soul-track gevormd. En natuurlijk is het slim om ‘Drive’ als single uit te brengen; een rijke soulvolle compositie met een subtiel gitaarriff met invloeden van Nile Rodgers. Zo blijft het niveau hoog en het tempo lekker laag waardoor het geheel blijft boeien en voldoende variatie kent. Afsluiten doet Dornik met ‘On My Mind’ in stijl; een combinatie van soul, R&B en funk.

Eindoordeel Het label PMR heeft er weer een pareltje bij in zijn muziekstal. Dornik geeft een visitekaartje af en legt waarschijnlijk de basis voor een grote carrière binnen de popwereld. Plaats dit titelloze album niet alleen in het spectrum soul/R&B want het is ook prima geschikt als achtergrondmuziek op een ontspannen zwoele zomeravond. Aan de andere kant neemt het je ook weer mee maar de vervlogen tijd van de Boogie Nights. A New Star Has Born. Veel luisterplezier.