2016-03-11 07:00:00 • 3 min lezen

Double Veterans – Space Age Voyeurism

Double Veterans – Space Age Voyeurism

Label: Caroline

Eindoordeel: 8/10

Vroeger

Het is goed toeven in de garage, zo blijkt maar weer eens! De Belgen van Double Veterans hebben er hun versterkers tot aan het dak aan toe opgestapeld en gaan helemaal los in een twaalftal nummers waarin de gloriedagen van The Stooges, The Fleshtones en de MC5 weer helemaal herleven. De liefhebber weet daarmee meteen genoeg. De nummers zijn kort, de fuzzbox gloeiend heet, de drums zijn van karton en de stem van zanger/gitarist Lee Swinnen klinkt op het valse af bezield. Daar houden we van. Pure, onvervalste rock ‘n’ roll uit een tijd dat rock nog smerig en gevaarlijk was en de vrouwen nog een pony hadden en bloemetjesjurken droegen. Maar het is niet alleen rock wat de klok slaat. Ook de psychedelica houdt flink huis, zoals in de song ‘I Was Gone’ die bezwerend en hypnotiserend aan je voorbij gaat zoals in de beste tijden van Jefferson Airplane. En daarmee is het palet van wat je op deze plaat zult horen eigenlijk wel uitgetekend. Zou je denken.

Onnavolgbaar

Zo simpel ligt het echter niet, want de heren verrassen lied na lied weer met originele arrangementen die weliswaar stevig leentjebuur bij hun illustere voorgangers spelen, maar die toch vakkundig volledig eigen gemaakt zijn. Of het nu The Velvet Underground is in ‘Nicotine Girl’, de country music on drugs van het titelnummer of Pink Floyd in het spacey ‘I, You’, de mannen komen er met het grootste gemak mee weg. En dat is ook meteen de grootste kracht van dit album. De pure muzikaliteit die ten toon wordt gespreid en de verbluffende kwaliteit van de liedjes zelf. Het maakt dat je je geen seconde verveelt en je jezelf elk nummer weer afvraagt uit welke bocht de heren dit keer weer zullen vliegen. En net als je denkt dat ze dat zullen doen, dan komt er toch weer recht-toe-recht-aan garage rock uit de speakers zoals in ‘DOWW’. Je blijft, al swingend, op het puntje van je stoel zitten op die manier.

Opleving

Het lijkt erop dat deze stijl van muziek steeds meer aan het opkomen is binnen de Belgische scene. Daar zullen ongetwijfeld veel getalenteerde bands tussen zitten, maar wat Double Veterans hier laat horen mogen we gerust als een hoog gelegde lat voor de rest zien. Natuurlijk is het allemaal niet bijster origineel of zelfs maar licht-vernieuwend (wat heet! Het is zo retro als de kolere!), maar waar het de band daar aan schort maakt ze hoorbaar goed met enthousiasme, spelplezier en een duidelijke kennis van hoe een goed liedje in elkaar dient te steken. Dit ‘Space Age Voyeurism’ mag daarom voor de liefhebber gerust een “aanrader” genoemd worden. Al kakt het album tegen het einde wel een beetje in, de wedstrijd is tegen die tijd allang overtuigend door het trio gewonnen. Vast nog meer een feestje in de concertzaal zorgt dit ‘Space Age Voyeurism’ ook gegarandeerd voor voetjes van de vloer in de huiskamer. Of in de garage. Wel zo passend.

Eindoordeel: 8/10