2016-10-29 07:00:00 • 8 min lezen

Douglas Dare - Aforger

Label : Erased Tapes Eindoordeel : 7,5

We kennen de Britse singer/songwriter Douglas Dare van zijn debuutalbum Whelm uit 2014. Zijn nieuwste album is zojuist uitgekomen en Dare neemt ons mee op een eigenzinnige muzikale reis vol met persoonlijke momenten.

Dare zingt over een moeizame relatie met zijn vader Op de cover van Aforger kijkt Douglas Dare ons bijna wanhopig aan. Die wanhoop horen we ook terug in de wat duistere opener ‘Doublethink’ waar hij meerder malen letterlijk om hulp roept. Het nummer is een vernuftige compositie, iets wat we op dit tweede volledige album meer gaan horen want met de koptelefoon op hoor je pas écht hoe goed ‘Greenhouse’ in elkaar zit met allerlei samples. Aforger is zoals aangegeven deels persoonlijk. De afgelopen periode heeft Douglas Dare zijn eigen “coming out” gekend wat een wissel trok op de toch al moeizame relatie met zijn vader. Luister maar eens naar het indringende en persoonlijke ‘Oh Father’ waarin hij deze stroeve relatie beschrijft. (“Nothing Has Changed, I’m Still Your Child, We’re One In The Same”).

Een zeer authentiek geluid Het geluid op Aforger is wederom niet echt vrolijk te noemen maar daardoor niet minder interessant. Veel elektronica, weinig gitaren maar wel veel verschillende beats. Een mooi voorbeeld daarvan is het zeer spannende ‘New York’. Dare, de zoon van een pianoleraar, beheerst natuurlijk het pianospelen en ‘The Edge’ zou je een pianoballad kunnen noemen maar door alle vervormingen, samples en toevoegingen gaat dit nummer een eigen leven leiden. Op enig moment is er zelfs een koor te horen. ‘Stranger’ is vergelijkbaar, ook weer een spookachtig verhaal, maar nu is de piano vervangen door blazers. Aan de andere kant zijn ‘Venus’ en ‘Thinking Of Him’ gewoon prima eigenzinnige popsongs waar Dare laat horen over een authentiek stemgeluid te beschikken. Op de introverte, rustige afsluiter ‘Rex’ krijgt Dare vocaal ondersteuning.

Eindoordeel Aforger is een album in de categorie “groeibriljant”. Het heeft misschien wat luisterbeurten nodig maar daarna kruipt het als het ware onder je huid. Verder is er op originele wijze een boekje met teksten toegevoegd want alles is door de Brit zelf geschreven. Neem een keer de moeite om het album een keer op de koptelefoon te beluisteren met de teksten in de hand; dan komen bepaalde nummers écht binnen. Kortom, niet alledaags, wel goed. Veel luisterplezier.