Douglas Greer - My Last Storm

Label : Continental Records

2020-10-13 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk
8

Douglas Greer - My Last Storm

My Last Storm is het derde album van de singer/songwriter en muzikant Douglas Greer, afkomstig uit Galveston, Texas in de buurt van Houston. In Amerika is hij inmiddels een meer dan gerespecteerd artiest en ook in Europa heeft de sympathieke Texaan een aardige fanbase opgebouwd.

“five-hundred-year”-storm
De geboren Texaan staat bekend als een echte verhalenverteller en op zijn nieuwste album My Last Storm voldoet hij uiteraard weer aan die verwachtingen. Aan de vooravond van de verkiezingen in de VS raakt hij met de opener ‘My Bible And My Gun’ meteen één van meest controversiële onderwerpen in de VS; de wapenwetgeving, fundamenteel onderdeel van de Amerikaanse samenleving en die ook nog steeds nauw verweven is met religie. Samen met gitarist Grissom horen we venijnige riffs die dit stevige nummer de nodige kracht meegeven. Vervolgens is daar de mooie titelsong waar we hem over de klimaatproblematiek horen zingen als Greer ons meeneemt wat de gevolgen van die zogenaamde “five-hundred-year”-stormen zijn voor zijn geliefde Galveston.

Niet welkom in Canada
Ook voor dit derde album heeft Greer weer een aantal klasbakken uit de regio verzameld zoals Bradley Kopp (gitaar), David Grissom (gitaar), Mark Hallman (o.a. keyboards, piano, drums, accordeon) en Richard Bowden op viool. Met ‘Ride That Dragon’ krijgen we een lekker stukje Countryrock en met ‘As Real As Me’ is er die uiterst dansbare stomper en ideaal om een liveshow te openen om het publiek mee te krijgen. Greer beschikt over een aangename, warme maar evengoed wat gruizige stem die op het rockende ‘Grown Man’ prima tot uiting komt. De gitaar en het orgel zijn hier prominent aanwezig evenals op ‘Superpower’ en ‘Million Beers’, met een aangename “twang”, is de ideale meezinger Op My Last Storm is er ook ruimte voor enkele ingetogen nummers zoals de ballad ‘Like A Glove’ dat hij samen schreef met de Texaanse singer/songsriter Robert Firth en dat door de piano en de akoestische setting een mooi gevoel oproept. Ook ‘At The Mercy Of The Criminal’ wordt door Greer mooi ingetogen neergezet. Het feit dat Greer om voor ons onduidelijke redenen vijf jaar geweigerd werd in Canada levert een smaakvolle countryballad ‘Canada Won’t Let’ op waarbij dit keer de accordeon als troefkaart wordt uitgespeeld.

Douglas Greer levert met My Last Storm wederom een prima plaat op die zich ergens op het snijvlak van Americana, Country en Roots begeeft. Greer neemt ons op zijn muzikale wijze mee in die persoonlijke verhalen die soms ook breed gedragen maatschappelijke vraagstukken blijken te zijn zoals bijvoorbeeld klimaatproblematiek. Een topalbum, zowel muzikaal als tekstueel en variërend van lekker rockend tot prachtig persoonlijk. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Folk