Drake - Scorpion

Label: Young Money/ Cash Money

2018-07-17 07:00:00 • min lezen

Rap
7,5

Drake – Scorpion

De Canadese rapper Drake heeft inmiddels meer hits dan alle rappers op deze aardbol. Hij heeft de meeste streams everrrr. Hij heeft de Virginia Black als eigen whiskey en met zijn recent album Views ontvangt hij een American Music Award, sleept de best Rap/Song Grammy in de wacht, maar moet het afleggen tegen Change the Rapper als het gaat om de Grammy voor het gehele album.

De man weet met Boy meets the world een tournee te starten, maar laat zijn publiek volledig in de kou staan en komt gewoon niet opdagen of veel te laat. Met de tekst ‘I am a Golddigger’ opent hij met ‘Survival’ zijn nieuw album Scorpion. Emotieloos danwel Emotionless gaat volledig over deze man zelve. Dat wil nog niet zeggen dat dit soulnummer slecht is. Hoe wel het album muzikaal wat summier start horen we in de volgende songs muzikaal meer invloeden. Dat de zang vooral met digitale hulpstukken geholpen worden om alles goed recht te trekken, geeft het idee dat deze man een constante factor qua rappen en zang kent. Het is een manier die binnen deze stroming meer zien. ‘God’s plan’ is naast een verhaal over zijn eigen goddelijk plan, muzikaal eerder hypnotiserend.
Het past bij deze man. Het gaat veel om geld, en hij roept om respect. Een tegenstrijdig beeld als het gaat de rest van het album en zijn gedrag.

Hoewel het album een dubbel album is, is een deel als het gaat om het rapgedeelte voldoende, maar wanneer hij meer songs als ‘Summer Games’ of ‘Nice for What’ gaat de attentiewaarde hier omhoog. Wanneer de misplaatste ‘Finesse’,  waar buiten de lijnen wat gebrabbeld wordt, of  slechte ‘Ratchet Happy Birthday’ is de attentiewaarde snel weer verdwenen. Het zou me dan ook verbazen dat dit album de Grammy credits krijgt, daarvoor had Views meer te bieden.

Al begrijp ik dat de echte rapliefhebber hier een prima album in ziet, is het album voor mij erg wisselvallig.

Rap