2015-10-03 07:00:00 • 5 min lezen

Dralms - Shook

Dralms - Shook

Label: Full Time Hobby

Eindoordeel: 6,5/10

DIY

Onder de naam ‘Dralms’ gaat de Canadese producer / singer-songwriter Christopher Smith schuil die het op zijn eerste album onder de Dralms-vlag over de sfeervolle boeg gooit. Stevig steunend op elektronica, drummachine en bass-synths schotelt hij de luisteraar op dit debuut 10 melancholische liedjes voor die compleet opgaan in hun eigen universum. Er zijn invloeden van Talk Talk, The Blue Nile en The White Birch maar over de gehele linie blijft Smith toch met name z’n eigen man en is dit ‘Shook’ hoorbaar een DIY-plaat in alle opzichten die opereert binnen vrij strak opgezette kaders. De toevoeging van een saxofoon in ‘Objects Of Affection’ is daarbij een welkome afwisseling die laat horen dat de invloeden van Smith ook zeker in de jaren ’80 te vinden zijn.

Eenvormig

Voor de rest is dit echter een redelijk eenvormig werk dat niet wordt geholpen door de hoge en beperkte stem van Smith zelf. Liedje na liedje komt en gaat hierdoor zonder echt een indruk achter te laten, hoe mooi het ook allemaal is. Dat is dan ook uiteindelijk de makke van dit album dat, ondanks dat het allemaal smaakvol en met liefde gemaakt  is, maar niet wil beklijven en dat je als luisteraar aan het einde er van doet afvragen wat het nu precies is waar je naar geluisterd hebt. Identiteit mist node. Bijna alsof Smith zich ten doel had gesteld een album als dit te willen maken op basis van kunnen en niet op basis van waar zijn hart lag. Alleen op een song als ‘Divisions Of Labour’ lijken Smith en muziek echt samen te komen en die track is dan ook over voor je er erg in hebt.

De “mooie plaat”

Wat rest is een mooie plaat. Niets meer, niets minder. Afsluiter ‘Crushed Pleats’ doet nog z’n best om wat peper in de spreekwoordelijke reet te duwen maar tegen die tijd is het kwaad al geschied en blijft slechts de indruk achter dat er met het talent van Smith als songschrijver werkelijk waar niets mis is, maar dat wat meer expressie en puur gevoel dit album naar een heel ander niveau hadden kunnen tillen. Temidden van zovele DIY-songschrijvers maakt Smith nu niet een speciale indruk en kan uw recensent zo tien andere platen aanwijzen in dit straatje die uw tijd wellicht meer waard zijn dan deze. Meer durf en meer expressie lijken dus het devies te zijn voor het project Dralms, of wellicht helpt het aanstellen van een producer die de intentie binnen het geluid meer provocatief durft te vangen ook al iets. Welke van de twee ook, ‘Shook’ doet nu precies niet wat de titel suggereerde: je bewegen als luisteraar. En, aan het einde van de dag, is dat nu juist wat muziek onder de kunsten schaart. Volgende keer beter, Chris.

Dynamic Range Value: DR8

Eindoordeel: 6,5/10