2016-01-29 07:00:00 • 10 min lezen

Dream Theater - The Astonishing

Dream Theater – The Astonishing Label: Roadrunner / Warner Eindoordeel: 8,5

Dream Theater staat garant voor een partij hoog kwaliteit prog-rock. De tempowisselingen binnen een nummer zijn ruim aanwezig. Dat is dan ook een hun visitekaartje sinds de eerste uur. Daarnaast is het voor deze act geen enkel punt om een nummer ruim 10 minuten te laten duren of een album te leveren dat ruimschoots een gemiddelde tijd van een album overschrijdt. “Six Degrees of Inner Turbulance” en “Black Clouds & Silver Linings” zijn daar enkele albums van. Op het meest recente titelloze album wordt het ”Illunination Theory” in een 22 minuten durende song verteld.

Een van de grondleggers van dit rock concept is gitarist John Petrucci. Wanneer hij klaar is met het titelloze album in 2013, begint hij met zijn project om een concept album te maken. Tegenwoordig gebeurd dit maar weinig. Een album dat een verhaal bestrijkt. Enkele beroemde concept albums zijn “Stg Pepper” van de Beatles, “The Wall” van Pink Floyd en “Operation Mindcrime” van Queensryche. Samen met Richard Chycki (Aerosmith/ Rush) gaat Petrucci in de studio aan de slag. De afwisseling van de tempo’s blijven bestaan. De songs zijn betrekkelijk kort maar zijn qua sfeer gekoppeld. Het is dan ook geen album om er even een nummer uit te pikken. Nee, je begint van vooraf tot het eind van het album en dan zijn we 79 minuten verder. Het verhaal dat gebaseerd is op Game of Thrones en Starwars tegelijk. Het is muzikaal soms robuust (“The Hovering Sojourn”) en dan weer zweverig licht (“When Your Time Has Come”). Het verhaal van Keizer Nafayus en zijn Arabella van The Great Nothern Empire strijden tegen The Ravenskill Rebel Militia.

Marsstappen en koren wisselen elkaar af en veel balladsongs met powerful dreigende songs doen zeker denken aan de bovenstaande conceptalbums. Dat maakt dit een ander Dream Theater album dan hun voorgangers. Wanneer dit meer terug komt op het 2de deel van het verhaal is de brug geslagen naar de vertrouwde Dream Theater sound. Na 50 minuten van deel twee is het een goed verhaal. The Astonishing (de verbazing) is vooral muzikaal. Wellicht dat de band dit in zijn geheel gaat brengen wanneer men in Nederland in Carré staat.

Dit gaat gebeuren op 22, 23 en 24 april a.s. en nadien ben je een ervaring rijker.