debuutalbum voor Brits/Ijslandse Dream Wife

2018-02-02 07:00:00 • 2 min lezen

Indie / Punk / Rock
6,5

Dream Wife - Dream Wife

De bandnaam Dream Wife is afkomstig van een romantische film uit 1953 met o.a. Cary Grant in de hoofdrol. We schrijven de hoogtijdagen van Hollywood en deze film kent een voor die periode aardige feministische diepgang. Vanuit een schoolopdracht om een “fake” girlband neer te zetten schreef het trio Rakel Mjöll, Alice Go en Bella Podpadec wat nummers en zie waar de band nu staat; een volwaardig titelloos album met een mix van punk, indie en rock

Label : NEWS G - O LUCK / Play It Again Sam

Energieke mix van Rock, Indie en een knipoog naar Punk
Tussendoor trakteerde dit Brits/IJslandse trio ons al op een EP en op dit volwaardige album gaan de drie dames verder op de ingeslagen weg. Opener ‘Let’s Make Out’ stuurt weg op een strakke baslijn (Bella Podpadec), kent de nodige tempowisselingen en is de gewenste kennismaking al klinkt Rakel Mjöll soms wat schreeuwerig. Vervolgens zijn daar ‘Somebody’ (“I am not my body / I am somebody”) en het pittige ‘Fire’ met een door gitariste Alice Go strak gespeelde gitaarriff. Het trio is constant en blijft een aardige mix van rock, indie voorschotelen waarbij ze absoluut in staat blijken te zijn om alles in aanstekelijke melodielijnen te verpakken. Luister maar eens naar tracks als ‘Love Without A Reason’ en ‘Right Now’. Bij ‘Kids’ is het even schakelen omdat de backing vocals niet helemaal passen bij het karakter van het nummer.

Stevige gitaarriffs
Zo blijft Dream Wife redelijk volharden in een combinatie van een strakke baslijn en stevige gitaarriffs. Een aantal nummers kennen een speeltijd van amper twee minuten waardoor het geheel af en toe een wat gejaagd karakter krijgt. Ook de zang van de IJslandse Rakel Mjöll is niet altijd even zuiver en de combinatie van enerzijds lekkere recht-toe-recht-aan rock en anderzijds de backing vocals is wat wennen. Op ‘Act My Age’’, het kortste nummer van dit debuut (2.22), is de invloed van punk voor de eerste keer echt hoorbaar. Bij afsluiter ‘F.U.U.’ doet Rakel dat nog eens dunnetjes over en is het vooral de expliciete tekst die wellicht blijft hangen want muzikaal is deze track niet echt samenhangend.

Het titelloze debuut is waarschijnlijk nu nog niet voldoende om de hoge ambities te realiseren. Het s redelijk recht-toe-recht-aan en de band blijft binnen de uitgestippelde lijntjes. Vooral de laatste nummers zijn wat minder sterk maar over het geheel is een aanstekelijk, energiek debuut geworden. Laat je zelf overtuigen is het advies want live heeft Dream Wife al een aardige reputatie opgebouwd. Veel luisterplezier.

Dream Wife live:
7 maart : Sugarfactory, Amsterdam
17 maart: Roodkapje, Rotterdam